صفحه اصلی مقالات

معرفی فرودگاه کیش

۱۳۹۷ ۱۱ مهر

چکیده مطلب

کیش یکی از جزیره های گردشگر پذیر ایران بوده که همه روزه مسافران و گردشگران بسیار با خرید بلیط هواپیمای کیش به این شهر سفر کرده و زمانی را در آن سپری می کنند. با وبلاگ پروازیاب در آشنایی و معرفی فرودگاه کیش همراه باشید.

معرفی فرودگاه کیش

کیش یکی از جزیره های گردشگر پذیر ایران بوده که همه روزه مسافران و گردشگران بسیار با خرید بلیط هواپیمای کیش به این شهر سفر کرده و زمانی را در آن سپری می کنند.

فرودگاه بین المللی کیش نقش مهمی در توسعه گردشگری این جزیره داشته و وظیفه جابجایی تعداد بسیاری از مسافران این شهر را بر عهده دارد.

با وبلاگ پروازیاب در آشنایی و معرفی فرودگاه کیش همراه باشید.

 

معرفی فرودگاه کیش

 

ایده ی ساخت این فرودگاه درجزیره ی کیش، سال  ۱۳۴۹ هنگامی که هیئت کارشناسی متشکل از کارشناسان ایرانی و خارجی از جزیره ی کیش بازدید می کردند به وجود آمد.  با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک مناسبی که در جزیره ی کیش وجود داشت و با توجه به ویژگی‌های طبیعی و جذاب این جزیره برای گردشگران، سواحل مرجانی و آب‌های فیروزه ای که اطراف آن را اشباع کرده است این منطقه را به عنوان منطقه ای توریستی انتخاب کرده و برای احداث یک فرودگاه که حضور گردشگران داخلی و خارجی را تسهیل کند، ساخت فرودگاه بین المللی کیش را ارگان های مرتبط تصویب کردند.

ساخت فرودگاه در سال ۱۳۴۷ توسط سازمان عمران کیش آغاز شد. برای ساخت این فرودگاه مهندسان و معمارانی که مامور ساخت این فرودگاه شده بودند، از جزایر هاوایی و کرانه های جنوبی دریای مدیترانه ایده گرفتند. برای ساخت و توسعه این فرودگاه در سال ۱۳۵۲ قسمتی از روستای ماشه که در شمال شرقی جزیره کیش واقع بود و در واقع بهترین و مرکز جزیره ی کیش بود تخلیه گشت و در اطراف آن که به فرودگاه هم نزدیک بود بازار فرانسوی ها، هتل کیش، ویلا ها و کاخ های مختلف ، تاسیسات رادیو و تلویزیون، نیروگاه برق و آب شیرین کن ساخته شد. همچنین قسمت شرقی مرکز جزیره که بلند ترین مکان موجود در جزیره هم هست برای ساخت این فرودگاه انتخاب شد.

 

معرفی فرودگاه کیش

 

یکی از علل انتخاب این مکان برای ساخت این فرودگاه، باند نیروی هوایی بود که از قبل در آن منطقه قرار داشت. بالاخره ساخت این فرودگاه با تخصیص هزینه ای بسیار زیاد آغاز شد و در سال ۱۳۵۶ و تا قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، ساخت فاز ۱ فرودگاه که اصلی ترین ساختمان این فرودگاه نیز محسوب می شد و قسمتی از فاز ۲ فرودگاه به پایان رسید و این فرودگاه در چندین مراسم خصوصی افتتاح شد. در ۷ آبان ماه سال ۱۳۵۶ با حضور شخصیت های بالا رتبه ی آن زمان، اولین هواپیمای مسافربری کنکورد در فرودگاه کیش به زمین نشست و فعالیت این فرودگاه به صورت رسمی آغاز گشت.

درهمان زمان به دستور دولت، بودجه ی بسیار زیادی هم برای توسعه ی جزیره ی کیش اختصاص داده شد و به این صورت حضور مسافران زیاد در این جزیره تضمین شد. با توجه به شرایط کشورمان بعد از سال ۱۳۵۷، روند توسعه ی جزیره ی کیش و همچنین تکمیل جزیره نا تمام ماند. بالاخره در ابتدای سال ۱۳۷۳ با تجهیز باند فرودگاه کیش به چراغ های مخصوص پرواز در شب، پروازهای شبانه از نقاط مختلف به کیش برقرار شد. در این زمان فرودگاه کیش به یکی از مهم ترین و بزرگترین و پر رفت و آمد ترین فرودگاه های کشور بعد از فرودگاه مهرآباد تهران تبدیل شده بود.

 

معرفی فرودگاه کیش

 

شرکت های هواپیمایی نظیر هواپیمایی آتا، هواپیمایی اترک، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی ایران ایر، هواپیمایی ایران ایر تور، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی کارون، هواپیمایی کیش ایر، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی معراج، هواپیمایی قشم، هواپیمایی سپهران، هواپیمایی تابان و هواپیمایی زاگرس از این فرودگاه به عنوان یکی از قطب های پروازی خود استفاده می نمایند. طب آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۶ میلادی از این فرودگاه بیش از ۲۳ هزار پرواز انجام شده است. پروازهای داخلی این فرودگاه به مقصد تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، بندر عباس، کرمان، اهواز، تبریز، یزد، همدان، بوشهر، رشت، کرمانشاه، ساری، کاشان، گرگان، جم، عسلویه، ارومیه و سنندج است. همچنین از این فرودگاه به مقصد دبی و مسقط نیز پرواز صورت می گیرد.

همچنین لازم به ذکر است که در ۶ ماه  نخست سال ۱۳۹۵ شمار مسافران ورودی و خروجی فرودگاه بین‌المللی کیش نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد مثبت داشته است. در این مدت ۵ هزار و ۵۴۴ پرواز ورودی داخلی و ۵ هزار و ۵۴۷ خروجی داخلی انجام شد و تعداد ۱ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۱۲۷ مسافر از استان‌های مختلف ایران به جزیره کیش از طریق این فرودگاه منتقل شدند. تعداد گردشگران خارجی جزیره کیش در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۴ هزار و ۷۹۶ نفر بوده است که با ۳۴۵ پرواز ورودی به کیش سفر کردند. فرودگاه بین‌المللی کیش دارای ۲ باند پرواز استاندارد است که هر یک طولی برابر با ۳۳۶۰ متر دارد. این فرودگاه بین المللی قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای پهن‌پیکر را دارد.

 

معرفی فرودگاه کیش

 

این فرودگاه دارای ۴ ترمینال مختلف است که جهت سرویس دهی هم زمان هم به پروازهای داخلی و هم پروازهای بین المللی مشغول هستند. ترمینال پروازهای داخلی دارای مساحتی برابر با ۹۵۰۰ متر مربع است که از ساعت ۶ صبح الی ۲۴ پذیرای مسافران است. ترمینال پروازهای بین المللی نیز دارای مساحتی بالغ بر ۴ هزار متر مربع است. این ترمینال از دو بخش تشکیل شده است. ترمینال شماره ی ۱ جهت پروازهای خروجی و ترمینال شماره ی ۲ برای پروازهای ورودی است.

از فرودگاه به مرکز شهر کیش یا هر مقصد دیگری که می خواهید بروید، انواع وسایل نقلیه حمل‌ونقل عمومی به ارائه ی خدمت می پردازند و در این بین نرخ کرایه ی هر کدام  از آن‌ها نیز مشخص است. در کل برای رفت ‌وآمد در جزیره‌ ی کیش و یا دسترسی به فرودگاه شما می‌توانید از تاکسی‌های دربستی که سفید رنگ هستند و یا تاکسی‌های خطی که زرد رنگ هستند و یا از مینی‌بوس استفاده نمایید.

 

معرفی فرودگاه کیش

 

در فرودگاه بین المللی کیش برای مسافران امکاناتی از قبیل اورژانس پزشکی، رستوران، پارکینگ، خدمات حمل و بسته بندی بار، خدمات بانکی و صرافی، خدمات پستی و همچنین فروشگاه های مخصوص برای خرید سوغاتی های جزیره ی کیش و یا خرید های دیگر نیز وجود دارد. شما می توانید برای اقامت از هتل هایی که نزدیک به فرودگاه ساخته شده اند نیز استفاده نمایید.

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.