صفحه اصلی مقالات

معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

۱۳۹۷ ۱۲ خرداد

چکیده مطلب

شرکت هواپیمایی ایران ایر، نخستین شرکت هواپیمایی ملی ایران است، که نزدیک به ۶ دهه فعالیت داشته و اکثر گردشگران، این ایرلاین را با نام قدیمی هما می شناسند.

شرکت هواپیمایی ایران ایر، نخستین شرکت هواپیمایی ملی ایران است، که نزدیک به ۶ دهه فعالیت داشته و اکثر گردشگران، این ایرلاین را با نام قدیمی هما می شناسند. اگر تصمیم دارید با خرید بلیط هواپیما ایران ایر سفر کنید بهتر است که اطلاعاتتان را راجع به این شرکت هواپیمایی، ناوگان و خدمات رسانی آن، بالا ببرید. به همین دلیل ما تصمیم داریم با معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) اطلاعات مفیدی را راجع به این ایرلاین در اختیارتان قرار دهیم، با وبلاگ پروازیاب همراه باشید.


تاریخچه شرکت هواپیمایی ایران ایر:


شرکت هواپیمایی هما، که نامش را از مخفف هواپیمایی ملی ایران گرفته بود، قدیمی ترین ایرلاین خاورمیانه است که پس از ادغام دو شرکت ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس، فعالیت خود را در سال ۱۳۴۰ با نام شرکت هواپیمایی هما، آغاز کرد. این شرکت هواپیمایی در آغاز فعالیت خود؛ از هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، داگلاس دی سی ۶، ویکرز و آورویورک استفاده می کرد و سرانجام در سال ۱۹۶۴ موفق شد تا به عضویت کامل یاتا درآید و از آن زمان به بعد، دوره آغار پیشرفت های روز افزون هواپیمایی هما شروع شد.

در سال ۱۹۶۵ میلادی(۱۳۴۴) شرکت هواپیمایی هما، ناوگان خود را مجهز به هوایپماهای «جت» کرد و اولین پرواز مسافربری این ایرلاین، توسط یک فروند بویینگ ۷۲۷-۱۰۰ در مسیر هوایی تهران-بیروت با موفقیت انجام شد. درسال ۱۹۷۱ میلادی(۱۳۵۰) شرکت هواپیمایی هما، با خرید چند فروند بوئینگ ۷۳۷-۱۰۰ و در سالهای بعد با اضافه کردن هواپیماهای بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰، بوئینگ ۷۴۷-۱۰۰، بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰و بوئینگ -Sp ۷۴۷ عصر طلایی خودش را با پرواز های بدون توقف به قاره اروپا آغاز کرد.

جالب است بدانید که هواپیمایی هما با خرید هواپیما دور برد بوئینگ -Sp ۷۴۷ توانست با انجام پروازهای بدون توقف در مسیر تهران-نیویورک، طولانی ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه اندازی کند. در سال ۱۹۷۸(۱۳۵۶) هواپیمایی هما، با خرید شش فروند هواپیمای ایرباس A300 اولین شرکت هواپیمایی خاورمیانه بود که در پروازهای خود از هواپیماهای ایرباس استفاده می کرد


در اواخر دهه هفتاد میلادی، هواپیمایی هما که جزو پر درآمد ترین شرکت های جهان محسوب می شد، لقب رو به رشد ترین شرکت هواپیمایی جهان را به خودش اختصاص داد. در سال ۱۹۷۶ (۱۳۵۵) هواپیمایی هما پس از شرکت استرالیایی «کوانتاس»، به عنوان دومین شرکت هواپیمایی ایمن جهان انتخاب شد.
بعد از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی، نام هما به «شرکت هواپیمایی ایران ایر» تغییر پیدا کرد. تعدادی از خطوط هواپیمایی هما، به کلی تعطیل شدند و هما آخرین فرود خود را در فرودگاه جان اف کندی نیویورک در ۷ نوامبر ۱۹۷۹ (۱۶ آبان ۱۳۵۸) انجام داد و پس از آن، دولت آمریکا اعلام کرد که هواپیماهای ایرانی اجازه فرود به فرودگاه های ایالات متحده آمریکا را ندارند.


ناوگان هواپیمایی ایران ایر:


۱۶ فروند هواپیما فوکر۱۰۰ با ظرفیت ۱۰۹ مسافر
۲ فروند هواپیما ایرباس ۳۱۰-۳۰۰ با ظرفیت ۲۸۰ مسافر
۴ فروند هواپیما ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ با ظرفیت ۳۶۱ مسافر
۴ فروند هواپیما ایرباس A300-B4
۱ فروند هواپیما بوئینگ 747SP  با ظرفیت ۲۷۶ مسافر
۳ فروند هواپیما بوئینگ ۲۰۰-۷۴۷ با ظرفیت ۳۶۶ تا ۴۵۲ مسافر
۱ فروند هواپیما بوئینگ F-747
۶ فروند هواپیما ایرباس ۳۲۰ با ظرفیت ۱۸۶ مسافر
۸ فروند هواپیما ATR 72-600 با ظرفیت ۶۷ تا ۷۸ مسافر
۱ فروند هواپیما ایرباس ۳۲۱ با ظرفیت ۱۹۵ تا ۲۳۰ مسافر
۲ فروند هواپیما ایرباس A330-200 با ظرفیت ۲۳۸ مسافر
۴ فروند هواپیما ایرباس A300-B2
۲ فروند هواپیما ایرباس A300-B4-F


کلاس های پروازی شرکت هواپیمایی ایران ایر:


مسافرانی که تصمیم دارند برای پرواز های داخلی و خارجی خود، با خرید بلیط هواپیمای ایران ایر، سفر کنند، می توانند از بین کلاس های پروازی این ایرلاین که به دو دسته «کلاس اکونومی» و «هما کلاس» تقسیم می شوند، رزرو بلیط شان را انجام دهند


کلاس اکونومی

فاصله صندلی ها در کلاس اکونومی هما، کاملا طبق استانداردهای بین المللی در نظر گرفته شده اند و نرخ های کلاسی این بخش شامل گروه های نرخی Y,L,N,M,Q,V می شود.


هما کلاس

مسافرانی که در بخش «هما کلاس»، صندلی رزرو می کنند نسبت به کلاس اکونومی، شرایط خدمات رسانی ویژه ای در اختیارشان قرار می دهند. کلاس های نرخی هما کلاس، شامل زیر گروه های I,J, C می شود.


کترینگ هواپیمایی ایران ایر:

کترینگ ایران ایر با ۴۰ سال تجربه در خدمات رسانی به مسافران، یکی از بزرگترین کترینگ های خاورمیانه است. برنامه غذایی ایرلان ایران ایر، با توجه به سلایق، مذهب و رژیم های خاص پزشکی برای بیماران و گیاه خواران منطبق شده است و مسافران مسیر های پرواز خارجی، می توانند با خرید بلیط هواپیمای ایران ایر، برای سفارش غذاهای مخصوص تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز به بخش رزرو بلیط اطلاع رسانی کنند.


پوشش مسیرهای پروازی شرکت هواپیمایی ایران ایر

با خرید بلیط هواپیما ایران ایر می توانید به مسیرهای داخلی مشهد، کرمان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، رشت، گرگان، ساری، کیش، قشم، بیرجند، زاهدان، چابهار، بندر لنگه، یزد، لار، بندر عباس، شیراز، اصفهان، بوشهر، اهواز، آبادان و اردبیل پرواز کنید. مسیرهای خارجی ایران ایر، شامل مقاصد اروپایی و مقاصد آسیایی می شود و می توانید با خرید بلیط هواپیمای خارجی ایران ایر به شهر های استانبول، آنکارا، مسکو، استکهلم، کلن، رم، میلان، هامبورگ، پاریس، وین، گوتنبرگ، لندن، فرانکفورت، آمستردام، دبی، بیروت، کوالالامپور، بمبئی، دوحه، کویت، نجف، کراچی، پکن، دمشق و تاشکند سفر کنید.

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
1 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.