صفحه اصلی مقالات

شرکت هواپیمایی ماهان

۱۳۹۷ ۱۰ خرداد

چکیده مطلب

شرکت هواپیمایی ماهان اولین ایرلاین خصوصی ایران بوده که در سال 1371 با هدف توسعه حمل و نقل و پیشرفت صنعت هواپیمایی کشور در شهر کرمان و با دریافت مجوز فعالیت از سازمان هواپیمایی کشور راه اندازی شد.

شرکت هواپیمایی ماهان اولین ایرلاین خصوصی ایران بوده که در سال 1371 با هدف توسعه حمل و نقل و پیشرفت صنعت هواپیمایی کشور در شهر کرمان و با دریافت مجوز فعالیت از سازمان هواپیمایی کشور راه اندازی شد.

این شرکت هواپیمایی فعالیت خود را با بهره گیری از دو فروند هواپیمای توپولوف 154 و نیز دو فروند هواپیمای باری ایلوشین 76، در عرصه ملی با پرواز تهران کرمان – تهران آغاز کرده و سپس با خرید دو فروند هواپیما ایرباس 300B4 در سال 1378 درصدد پیشرفت و توسعه فعالیت خود برآمد و همچنین موفق شد در سال 1379 به عضویت انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) درآید.

شرکت هواپیمایی ماهان در سال 1372 با انجام پرواز تهران- دبی اولین پرواز بین المللی خود را انجام داده و فعالیت بین المللی خود را از همان سال آغاز کرد.

شرکت هواپیمایی ماهان در سال های بعد نیز با خرید چندین فروند هواپیماهای ایرباس 300، 600، 310، 320، و همچنین تعدادی هواپیمای بوئینگ 747-400/300 ، 340  به عنوان پیشرفته ترین هواپیماهای موجود، اقدام به افزایش تعداد ناوگان خود کرده و پا را از حد ملی فراتر گذاشته و با به کارگیری این هواپیماهای دور برد، اقدام به انجام پرواز های اروپایی و خاور دور کرد و لقب تنها شرکت هواپیمایی دارنده ناوگان مدرن در ایران را از آن خود کرد.

این شرکت هواپیمایی هم اکنون به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران شناخته شده و با مرکزیت تهران به نقاط گوناگونی در ایران و جهان پرواز داشته و سهم عمده ای در جابجایی هوایی مسافران را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر شرکت هواپیمایی ماهان از تعداد ۶۰ فروند هواپیما جهت انجام پروازهای خود به ۲۴ مقصد بین‌المللی در اروپا، خاور دور و خاورمیانه شامل شهرهای دوسلدرف، مونیخ، میلان، مسکو، کیف، پاریس، کپنهاگ، استانبول، آنکارا، شانگهای، گوانگژو، پکن، بانکوک، کوالالامپور، دهلی، دبی، آتن، آلماتی، ایروان، بغداد، نجف، بیروت، دمّام، دمشق، اربیل، جده، کابل، کویت و غیره بهره می‌برد.

همچنین این شرکت هواپیمایی دارای شبکه پرواز گسترده داخلی به مقصد ۳۲ شهر ایران از قبیل پرواز تهران، ساری، مشهد، اصفهان، کیش، کرمان، تبریز، شیراز، لار، قشم، اهواز، بندرعباس، زنجان و سایر نقاط کشور است.

کلاس‌های پروازی ماهان بسته به نوع پرواز داخلی یا خارجی بودن آن، اندک تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. موارد اشتراک میان کلاس پروازی تجاری داخلی با تجاری خارجی، بسیار زیاد بوده و در اکثر خدمات پروازی با یکدیگر مشترک هستند.

 اما در موارد مشخصی مانند امکان پخش فایل های صوتی و تصویری شخصی در کلاس تجاری پروازهای خارجی،با یکدیگر تفاوت داشته و در پروازهای داخلی این کلاس پروازی ماهان چنین امکاناتی نظر گرفته نشده‌است.

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.