صفحه اصلی مقالات

آشنایی با شهر اصفهان و جاذبه های گردشگری این شهر

۱۳۹۷ ۱ اردیبهشت

چکیده مطلب

اصفهان اصفهان، شهری که آوازه بناهای تاریخی و خیره کننده اش از مرز و بوم گذشته و شهرت جهانی دارد، جای زیادی برای توصیف باقی نمی گذارد. سطح شهر پر شده از توریست ها و گردشگرهایی که با نگاهی خیره، محو در تماشا معماری منحصر به فرد و. زیبایی بی مانند این شهر شده اند. نگاهی کوتاه به جاذبه ها گردشگری اصفهان

کاخ چهل ستون

در میان کاخ ها و فضای دلپذیر باغی که زمانی دولتخانه ی صفویان بوده اند، عمارت زیبایی به چشم می خورد که روزگاری محل پذیرایی از میهمانان پادشاه و سفیرهای خارجی بوده است. نمای فوق العاده کاخ که اثری از اوایل قرن 11 هجری قمری است، دلیل اصلی نام گذاری این کاخ و معروف شدن به نام کاخ چهل ستون است. بهتر است بدانید که این کاخ واقعا از چهل ستون تشکیل نشده و دلیل این نام گذاری، تعداد زیاد ستون ها هست که با انعکاس تصویرشان در آب دو برابر می شود.

عمارت عالی قاپو

کاخ سلطنتی که با معماری خاص و عجیبی که دارد، درست در ضلع غربی میدان نقش جهان، نگاه هر بیننده ای را به خود جذب می کند. بنای این عمارات را به این دلیل منحصر به فرد می دانند که از هر ضلعی که به این عمارت نگاه می کنید تعداد طبقات متفاوتی می بینید. تعداد طبقاتی که از نمای غربی می بینید پنج طبقه، از قسمت شرقی دو طبقه و از راه پله ها شاهد هفت طبقه در این کاخ خواهید بود.

میدان نقش جهان اصفهان

به جرات می توان گفت که «میدان نقش جهان» یکی از زیباترین میدان های دنیاست و حتی می توان گفت که غیر ممکن است که،  گردشگری برای اولین بار  به اصفهان سفر کند و بازدید میدان نقش جهان را از دست بدهد. در واقع زمانی که این میدان دیدن می کنید همزمان می توانید، از چهار اثر تاریخی فوق العاده که در اطراف میدان نقش جهان خودنمایی می کنند هم، دیدن کنید.

مسجد شیخ لطف الله

در محوطه ی میدان نقش جهان، درست روبروی کاخ عالی قاپو، مسجدی بدون صحن و مناره با کاشی کاری های سنتی آبی رنگ قرار گرفته  است که بازدید از آن هم خالی از لطف نیست. این مسجد به دستور شاه عباس به نشانه ارادت به «شیخ لطف اله جبل عاملی» ساخته شده و حتی یک راه زیرزمینی هم برای ملاقات های بین شاه عباس و شیخ لطف الله تعبیه شده بود که امروزه بنا به دلایل نا معلومی اجازه ی ورود به این راه زیر زمینی به کسی داده نمی شود.    

مسجد سلطانی 

یکی دیگر از مسجدهای تاریخی در میدان نقش جهان، «مسجد سلطانی» است که امروزه به «مسجد امام» معروف است. در سال 1020 هجری قمری، شاه عباس به مناسبت بیست و چهارمین سال سلطنتش، فرمان داد تا مسجدی برای یاد بود جدش، شاه طهماسب بسازند. نام این مسجد، بعدها به مسجد شاه و پس از پیروزی انقلاب به مسجد امام تغییر یدا کرد.

پل خواجو

در دوره حکومت صفویان در اصفهان، زمانی که شاه عباس دوم به سلطنت می رسد، دستور ساخت پلی را می دهد که دو محله خواجو و دروازه حسن آباد را به راه شیراز و تخت فولاد متصل کند؛ امروز این پل که به پل خواجو شهرت دارد، به دلیل معماری و کاشی کاری های منحصر به فردی که دارد، یکی از مشهورترین پل هایی است که بر روی زاینده رود ساخته شده است.

کلیسای وانک

بدون شک کلیسای وانک، با تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی، تزئینات هنری، نقاشی ها و طلاکاری های خیره کننده اش، یکی از زیباترین کلیساهای ایران است. این کلیسا توسط ارامنه ای که به دستور شاه عباس به ایران آورده شده بودند ساخته شد و اولین کلیسایی هست که ارمنی ها پس از ساکن شدن در منطقه جلفای اصفهان برای خودشان ساختند. کلیسای وانک، کلیسای جامع ارامنه ی اصفهان و محل اقامت خلیفه ارامنه ایران و هندوستان است.

منار جنبان

یکی از تماشایی ترین مناره های تاریخی اصفهان، منار جنبان است که در محل آرامگاه عارفی ملقب به «عمو عبد الله» واقع شده و سالیان سال، توریست ها و گردشگران زیادی برای بازدید از این سازه راهی اصفهان می شدند. وجه تمایزی که این مناره را از مناره های دیگر مجزا می کند، این است که با تکان دادن یک مناره کل بنا تکان می خورد.

کاخ هشت بهشت

عمارت هشت ضلعی خیره کننده ای که قدمت آن به دوران سلطنت سلسله صفویان باز می گردد. این عمارت دو طبقه، یکی از کاخ های شاه سلیمان صفوی است که مدتی محل سکونت خانواده اش بوده است. تزئینات و معماری این بنا به گونه ای است که کاخ هشت بهشت را در زمره یکی از درخشان ترین و با شکوه ترین آثار معماری عصر صفویه قرار داده است. 

آتشگاه

در کشور ما بناهای خیلی معدودی وجود دارند که قدمت آنها به دوران قبل از اسلام برمی گردد. یکی از این بناهای تاریخی، آتشگاه اصفهان است که در بالای کوهی با همین نام قرار گرفته است. گفته می شود که زمان ساخت این آتشگاه متعلق به دوره ی سلطنت ساسانیان است که محلی برای پرستش آتش بوده است.

بازار تاریخی اصفهان

در دوران صفویان و قاجاریان، بازار بزرگی در قلب اصفهان در میدان نقش جهان ساخته شد که بنای آن تلفیقی از معماری، هنر و تاریخ است. بر روی سردر بخش های مختلف این بازار، نقاشی ها و طرح هایی از جنگ های شاه عباس کشیده شده است که با تماشای آن غرق در گوشه ای از تاریخ صفویان خواهید شد.

سی و سه پل

در دوران حکومت پادشاهان صفوی، زمانی که اصفهان به عنوان مرکز حکومت و پایتخت انتخاب شده بود. صفویان تصمیم گرفتند شهر را گسترش دهند. برای توسعه و گسترش شهر منطقه ی چهار باغ بهترین گزینه محسوب میشد؛ با توجه به عبور زاینده رود از این خیابان، پادشاه دستور ساخت پلی را بر روی این رودخانه می دهد و این پل، همان «پل الله وردی خان» است که بعد ها به سی و سه پل معروف شد. معماری سی و سه پل به گونه ای انجام شد که این پل کاملا منطبق بر محور چهار باغ باشد و تا امروز هم جزو بهترین بناهای تاریخی و جاذبه ی گردشگری اصفهان بشمار می رود.

رزرو هتل در اصفهان:

 شهری مانند اصفهان با وجود آثار تاریخی و جاذبه های توریستی فراوانی که دارد، در تمام فصل های سال میزبان گردشگران و توریست های  بسیاری است که از شهر ها و کشورهای مختلف به نصف جهان سفر می کنند، تا نظاره گر تاریخ افتخار آمیز ایران قدیم در بناهای تاریخی اصفهان باشند. به همین دلیل سبک های مختلف و تنوع زیادی در هتل های شهر وجود دارد که می تواند برای هر سلیقه ای خاطرات خوبی از اقامت در این شهر رقم بزند. اگر در طول سفر به اصفهان دنبال تجربه اقامت در یک کاروانسرای واقعی، همراه با کیفیت هتل های 5 ستاره هستید رزرو هتل عباسی برای شما بهترین گزینه است. در بین هتل هایی با قیمت مناسب تر می توانید هتل سنتی اصفهان را برای اقامت انتخاب کنید، در واقع این هتل، خانه سنتی بوده که از دوران قاجار به یادگار مانده و بعد از مرمت و بازسازی به هتل تغییر کاربری داده است.  می توان گفت این هتل یک جایگزین ارزان قیمت برای هتل عباسی محسوب می شود. در بین هتل های 4 ستاره ی اصفهان، هتل پیروزی و هتل آسمان نیز می توانند انتخاب های خوبی برای اقامت باشند. به طور کلی گزینه های رزرو هتل با رنج قیمت های مختلف در اصفهان بسیار هستند و می توانید با توجه به بودجه سفر انتخاب خوبی داشته باشید.

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.