صفحه اصلی مقالات

با تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما آشنا شوید

۱۳۹۷ ۷ مهر

چکیده مطلب

هواپیما از آن دسته وسایل حمل و نقل عمومی بوده و همه روزه با طیف بزرگ و متنوعی از افراد گوناگون در ارتباط است که از نظر زیست شناختی و بحث میکروب شناسی، بی شک با خود مقدار زیادی میکروب را به همراه دارند. با وبلاگ پروازیاب در آشنایی با تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما همراه باشید.

با تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما آشنا شوید

هواپیما از آن دسته وسایل حمل و نقل بوده که در دسته بندی وسایل عمومی قرار می گیرد و همه روزه با طیف بزرگ و متنوعی از افراد گوناگون در ارتباط است که از نظر زیست شناختی و بحث میکروب شناسی، بی شک با خود مقدار زیادی میکروب را به همراه دارند.

ممکن است در حال حاضر، شما با خواندن همین چند خط اول، این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما در کجا قرار دارند .

با وبلاگ پروازیاب در آشنایی با تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما همراه باشید.

میکروبی که به صورت معمول در کلیه وسایل نقلیه پیدا می شود، در هواپیما نیز وجود دارد.

البته بیشتر افراد معتقدند که صندلی های کنار پنجره، به این خاطر که در کنار هستند و ذرات ریز مختلف و گرد و خاک ها در لای درزهای کناری صندلی و یا در میان آن ها قرار می گیرند، بیشترین آلودگی را دارند.

 

تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما

 

این افراد می گویند که هر چقدر هم که این صندلی ها نظافت شوند، باز هم میکروبی بیش از حد مجاز در خود دارند.

به هر حال باید این نکته را بگوییم که درست است که صندلی های هواپیما و علی الخصوص صندلی های کنار پنجره کثیف است اما این کثیفی فقط مختص به صندلی ها نیست بلکه ممکن است که هر نقطه ای از هواپیما کثیف و دارای میکروب باشد.

دانشمندان دانشگاه آریزونا سعی کرده اند تا با آزمایشی بر روی فضای کلی هواپیما، تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما را پیدا نمایند.

آن ها در گزارشی که منتشر کرده اند در ابتدا به این امر اشاره کرده اند که به طور مثال، صندلی حاوی میکروب، سرعت و درصد انتقال بسیار کمتری نسبت به میکروبی که در هوا منتشر می شود، دارد.

محققان با استفاده از روش آماری داده های تصادفی، ۲۰ مکان مختلف در هواپیما که صندلی ها هم جز آنان بودند را انتخاب نمودند.

این ۲۰ مکان از میان نقاطی انتخاب شده بودند که بیشترین میزان لمس شدگی را در میان نقاط دیگر داشتند.

محققان از این نقاط نمونه گیری کرده و پس از آن به آزمایشات مختلف میکروب شناسی پرداختند. نکته جالبی که پس از این آزمایش برای افراد قابل رویت بوده این است که همانطور که گفتیم مردم نگران مکان های میکروبی هستند در حالی که هوا سهم به سزایی در انتقال میکروب ها و علی الخصوص در کابین هواپیماها دارند.

 

تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما

 

یکی از محققانی که بر روی این پروژه  میکروب شناسی کار می کند، دکتر چارلز گربا است که در این زمینه می گوید که مردم به این فکرند که چگونه خود را با اقدامات پیشگیرانه از شر میکروب های صندلی ها نجات دهند و تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما را بیابند در حالی که آن ها به وسیله ی ژنوم های میکروبی که در فضا ممکن است وجود داشته باشد، محصور شده اند.

او درباره هوای داخل کابین هواپیما می گوید : این که می گوییم میکروب های فراوانی از طریق هوا به سادگی قابل انتقال در فضای بسته ی هواپیما هستند به این معنی نیست که افراد فکر کنند که نفس کشیدن در هواپیما برابر است با بیماری و یا تماس با میکروب ها. ولی این را هم باید در نظر داشت که با توجه به وجود فیلترهای هوا، اما میکروب ها ساده تراز طریق هوا به افراد منتقل می شوند.

به طور مثال این که فردی آنفولانزا داشته باشد، فردی که در کنار او نشسته، باید نگران تر از فردی باشد که چندین صندلی و ردیف با او فاصله دارد. نتایج این تحقیقات نشان داده است که نقاطی که کمترین لمس را توسط مسافران یا حتی خدمه ی پرواز دارند، میزان آلودگی کمتری بالطبع دارند و در زمره ی تمیزترین نقاط هواپیما قرار می گیرند.

پنجره های هواپیما، ماسک اکسیژن، زیر صندلی ها، صندلی های وسط معمولا در زمره ی تمیزترین نقاط هواپیما هستند.این نقاط همانطور که گفتیم کمترین میزان ارتباط با افراد را دارند.

 

تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما

 

حال شاید به نظرتان بیاید که چرا صندلی های وسط هواپیما در بین این اماکن قرار گرفته است؟

اغلب افراد کمتر تقاضا برای نشستن بر روی صندلی های وسط هواپیما را دارند. با این که این صندلی ها در این لیست در رده آخر لیست تمیزترین نقاط هواپیما قرار می گیرند اما باید به این نکته توجه داشته باشید که از دیگر صندلی ها حداقل تمیزتر هستند.

حال که تمیزترین نقاط هواپیما را به شما معرفی نمودیم، باید بگوییم نقاطی همچون دستگیره درب سرویس بهداشتی هواپیما، سینی غذا، جیب های صندلی ها، میز تاشو و قفسه های سر پوشیده خدمه هواپیما بیشترین میزان میکروب را در خود دارند.

این محققان معتقدند که در سفرهای هوایی طولانی مدت، تجمع میکروب ها نسبت به قبلشان دو برابر نیز می شود و سریع تر نیز منتقل می شوند.

 

تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما

 

یکی از توصیه های محققان دانشگاه آریزونا این است که مسافران هواپیما، وسایل شخصی خود را به بیرون نیاورند زیرا، میکروب های هواپیما به همراه آن ها انتقال پیدا می کنند.

از دیگر توصیه های آن ها این است که مسافران از ژل های ضدعفونی کننده در هواپیماها استفاده نمایند.

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.