صفحه اصلی مقالات

آشنایی با خطرناک ترین فرودگاه جهان

۱۳۹۷ ۴ مهر

چکیده مطلب

به فاصله چهل دقیقه از کاتماندو پایتخت نپال، خطرناک ترین فرودگاه کره زمین با نام فرودگاه لوکلا قرار گرفته است. اگر می خواهید با خطرناک ترین فرودگاه جهان آشنا شوید، با وبلاگ پروازیاب همراه باشید.

آشنایی با خطرناک ترین فرودگاه جهان

برخی فرودگاه ها در جهان وجود دارند که به دلیل موقعیت جغرافیایی، دارای شرایط خطرناکی بوده و برخلاف اینکه باید فرودگاه ها شرایط امنی داشته باشند، نشست و برخاست هواپیماها در آنها با خطراتی همراه است .

اما در این میان، فرودگاهی در قاره آسیا وجود داشته که به خطرناک ترین فرودگاه جهان شهرت دارد.

اگر می خواهید با خطرناک ترین فرودگاه جهان آشنا شوید، با وبلاگ پروازیاب همراه باشید.

 

خطرناک ترین فرودگاه جهان

 

به فاصله چهل دقیقه از کاتماندو پایتخت نپال، خطرناک ترین فرودگاه کره زمین با نام فرودگاه لوکلا قرار گرفته است.

فرودگاه لوکلا علاوه بر اینکه ریسکی ترین و خطرناک ترین فرودگاه نپال لقب گرفته، عنوان پرتردد ترین فرودگاه این کشور را هم یدک می کشد که به عنوان بندر اصلی ورودی و خروجی برای کوهنوردانی شناخته می شود که به امید صعود به ارتفاعات اورست به این کشور می آیند.

اگرچه تنها باند فرودگاه لوکلا در سال ۲۰۰۱ مورد بازسازی قرار گرفت، اما این باند در سال ۱۹۶۴ توسط سِر ادموند هیلاری، کوهنورد اهل نیوزیلند ساخته شد که در یک دهه قبل، نخستین کوهنوردی بود که قدم به قله کوه اورست گذاشته بود.

باند فرودگاه لوکلا تنها ۵۲۷ متر طول داشته که در مقایسه با باند شمالی فرودگاه هیثرو لندن که 902.3 متر است، بسیار عجیب به نظر می رسد.

 

خطرناک ترین فرودگاه جهان

 

یکی از دلایل خطرناک بودن این فرودگاه به کوتاه بودن باندهای پرواز برمی گردد. زیرا خلبان در باندهای کوتاه مجبور است فضا را برای نشاندن و بلند کردن هواپیما از روی زمین به صورت ایمن، محدود کند.

دیگر جنبه خطرناک در مورد فرودگاه لوکلا این است که این مکان در ارتفاع ۹۵۰۰ پایی از سطح دریا قرار گرفته است. با افزایش ارتفاع، تراکم هوا کمتر شده و این به معنای آنست که هواپیماها باید با سرعت بیشتری به زمین بنشینند.

علاوه بر خطرات ذکر شده در بالا، فرودگاه لوکلا به خاطر چشم انداز خشنی که آن را احاطه کرده نیز خطرناک تلقی می شود.

در بخش انتهایی باند فرودگاه که به نشستن هواپیماها اختصاص دارد یک دیوار سنگی و یک کوه هموار قرار گرفته است به طوری که اگر هواپیما به موقع توقف نکند، زمین آن را متوقف خواهد کرد.

از آنجایی که آن بخش از باند فرودگاه که برای برخاستن هواپیما در نظر گرفته شده، به لبه یک صخره هموار منتهی می شود، اگر خلبان نتواند هواپیما را به هوا بلند کند، به داخل کوهستان سقوط می کند.

وقتی که ابرهایی از مه غلیظ در طول فصل شلوغ پرواز در اکتبر فرودگاه را می پوشاند، پروازها ممکن است برای روزها لغو شوند.

گاهی اوقات حتی ۲۵۰۰ مسافر ممکن است بدون مکان و با غذای اندک به حال خود رها شوند. فرودگاه لوکلا حتی در بهترین روزهای خود تنها برای چندین ساعت باز است.

 

خطرناک ترین فرودگاه جهان

 

تمام این خطرات، نشست و برخاست هواپیما را تقریبا غیر ممکن می کند و حداقل حاشیه خطا را برای خلبانان به وجود می آورد.

علاوه بر این، شرایط جوی نیز در این منطقه به طور مداوم تغییر می کند و آسمان می تواند به شدت از ابر پوشیده شود.

این اتفاق می تواند منجر به تکان های شدیدی شود که اگرچه خطرناک نیستند، اما تحمل آنها برای مسافران بسیار سخت است. به هر حال این سفر قرار نیست سفر دلچسب و راحتی باشد.

خبر بد این است که سقوط یک هواپیما در می ۲۰۱۷ نام این فرودگاه را به عنوان خطرناک ترین فرودگاه جهان به صدر اخبار جهان آورد.

البته این تنها حادثه در این فرودگاه نبود و در سال ۲۰۰۸ نیز ۱۸ نفر بر اثر برخورد هواپیما به کناره فرودگاه و بروز آتش سوزی کشته شدند.

 

خطرناک ترین فرودگاه جهان

 

بنابراین برای کسانی که قصد صعود به قله اورست را دارند، رفتن با خودرو به این مکان، کم خطر تر از رفتن به فرودگاه لوکلا به نظر می رسد.

 

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.