صفحه اصلی مقالات

مرگ بار ترین حوادث هوایی تاریخ

۱۳۹۷ ۳۱ شهریور

چکیده مطلب

صنعت هواپیمایی در عین کمک های بسیاری که به بشریت کرده، همواره با حوادث تلخ و مرگ باری همراه بوده که در این میان از برخی از این حوادث به عنوان بدترین حوادث هوایی نام برده می شود. اگر می خواهید با بدترین حوادث و سقوط هواپیماها آشنا شوید، با وبلاگ پروازیاب همراه باشید.

مرگ بار ترین حوادث هوایی تاریخ

صنعت هواپیمایی و فرایند جابجایی مسافران از طریق آسمان، کمک شایانی به صنعت گردشگری کرده و زمان طی کردن مسافت های طولانی به دورترین مقاصد جهان را بسیار کوتاه کرده است.

اما این صنعت در عین کمک های بسیاری که به بشریت کرده، همواره با حوادث تلخ و مرگ باری همراه بوده که در این میان از برخی از این حوادث به عنوان بدترین حوادث هوایی نام برده می شود.

اگر می خواهید با بدترین حوادث و سقوط هواپیماها آشنا شوید، با وبلاگ پروازیاب همراه باشید.

 

حادثه فرودگاه تنریف

حادثه فرودگاه تنریف، ۴۰ سال پیش اتفاق افتاد که در آن دو بوئینگ ۷۴۷، یکی متعلق به شرکت هواپیمایی KLM و دیگری متعلق به پن امریکن، در یک باند مه آلود با یکدیگر برخورد کردند.

بزرگ بودن حادثه خود گویای همه زوایای آن بوده، اما چیزی که فراموش نشدنی است، مجموعه ای عجیب از نزاع ها و وقایع پیش از آن است.

هیچ یک از این دو هواپیما قرار نبود که در این فرودگاه باشند و هر دو از لاس پالماس در جزیره ای نزدیک گران کاناریا به اینجا منتقل شده بودند، چرا که یکی از جدایی طلبان جزیره قناری در گل فروشی فرودگاه یک بمب کار گذاشته بود.

برخورد هنگامی اتفاق افتاد که هواپیمای KLM بدون اجازه ترخیص اقدام به تیک آف کرد و در همان حال هواپیمای پن امریکن که درست در همان فرودگاه در حال شتاب گرفتن بود، راهی که باید در آن می پیچید را رد کرد.

 

حادثه فرودگاه تنریف

 

خلبان KLM  تلاش کرد تا از جلوی پن امریکن کنار بکشد اما نتوانست و در نهایت برخورد شدیدی بین آن دو اتفاق افتاد.

در این حادثه هیچکدام از سرنشینان KLM زنده نماندند اما از ۳۹۶ مسافر پن امریکن، ۶۱ نفر نجات پیدا کردند.

این اتفاق در تاریخ 3 مارچ 1974 به وقوع پیوسته و در آن 346 نفر جان خود را از دست دادند.

 

سقوط پرواز شماره 981 ترکیش ایرلاین

نقص طراحی در داگلاس DC-10 منجر به سقوط هواپیمایی با ۳۳۵ مسافر و ۱۱ خدمه در جنگل های شمال پاریس شد.

حدودا ۱۰ دقیقه بعد از اینکه هواپیما از فرودگاه اورلی تیک آف کرد، درب محفظه عقب سمت چپ به علت مشکل بسته شدن چفت ها باز شد؛

این اتفاق منجر به انفجار در داخل کابین، کم شدن فشار هوا و قطع کابل های اتصال عرشه پرواز با بخش های فنی هواپیما و دو موتور شد.

دماغه هواپیما شیب تندی رو به پایین گرفت و سرعت آن به همین خاطر زیاد شده و خلبان نتوانست کنترل هواپیما را بر عهده بگیرد و در نهایت این پرواز با درختان جنگل با سرعت ۴۹۰ مایل در ساعت برخورد کرد.

بعد از این برخورد که یکی از بدترین سقوط های هواپیما نام گرفت، مکانیزم قفل درهای بخش بار، مجددا بازبینی و طراحی شدند.

این سقوط یکی از مرگبارترین سقوط ها بدون حتی یک نفر نجات یافته، بدترین سقوط در خاک فرانسه و دومین سقوط وحشتناک در اروپا لقب گرفت.

 

سقوط پرواز شماره 981 ترکیش ایرلاین

 

حادثه چرخی دادری هند

بدترین سانحه هوایی که در آسمان رخ داد، به سبب برخورد پرواز ۷۶۳ سعودی و پرواز ۱۹۰۷ هواپیمایی قزاقستان در آسمان شهر چرخی دادری در شمال هند بود.

بوئینگ ۷۴۷ هواپیمایی سعودی قصد پرواز به ظهران از دهلی را داشت، در حالی که هواپیمای ایلیوشین ایل-۷۶ قزاقستان که از چیمکند آمده بود، قصد فرود در فرودگاه دهلی را داشت که این اتفاق رخ داد.

این دو هواپیما در مسیر و در آسمان با یکدیگر برخورد کردند و ۳۱۲ نفر از هواپیمای اولی و ۳۷ نفر از دومی، کشته شدند.

این سقوط زمانی اتفاق افتاد که هواپیمای ایلیوشین برای کم کردن ارتفاع به ۱۵ هزار پایی اجازه گرفت، اما ارتفاعش کمتر شد و به ۱۴۵۰۰ پایی رسید و این در حالی بود که بوئینگ ۷۴۷ در جهت مخالف ارتفاع گرفت.

 

حادثه چرخی دادری هند

 

در آن زمان، مسئولین برج مراقبت توانستند به آن دو اخطار بدهند، اما کار از کار گذشته بود و نوش دارو پس از مرگ سهراب فایده ای نداشت.

دم هواپیمای قزاقستان، بال هواپیمای سعودی را تخریب کرد و طی آن هر دو هواپیما به سرعت ارتفاع از دست دادند و این سقوط مرگبار اتفاق افتاد.

پس از بررسی های بیشتر، فاکتورهای مختلفی پیدا شدند که دلیل این برخورد بودند که از جمله آن ها می توان به ناتوانی خلبان هواپیمایی قزاقستان در دنبال کردن قوانین برج مراقبت را نام برد.

این حادثه در تاریخ 12 نوامبر سال 1996 به وقوع پیوست و در پی آن 349 نفر جان خود را از دست دادند.

 

سقوط پرواز شماره 123 ژاپن ایرلاین

یکی دیگر از بدترین سقوط های هواپیما مربوط به هواپیمایی ژاپن بود که توسط یک بوئینگ ۷۴۷ پرواز و در کوه تاکاماگاهارا در مرکز ژاپن اتفاق افتاد.

این حادثه تلخ در 12 آگوست سال 1985 رخ داده که منجر به کشته شدن 520 نفر در پی آن شده است.

این حادثه اینگونه رخ داد که وقتی هواپیما به صورت مارپیچ از کنترل خارج شد، بال آن با یال کوه برخورد کرد، سپس چرخیده و با پشت فرود آمد که در نتیجه آن یک انفجار در پشت هواپیما اتفاق افتاد. همه این ها به خاطر یک تعمیر نادرست بود که ۷ سال پیش انجام شده بود.

خلبان بعد از بروز این مشکل فنی توانست ۳۲ دقیقه هواپیما را در هوا نگه دارد، زمانی که حتی در شبیه سازی های پرواز نتوانستند آن را انجام دهند، اما فاجعه اتفاق افتاد و این هواپیما به کوه برخورد کرد.

 

سقوط پرواز شماره 123 ژاپن ایرلاین

 

امروز روی این کوه، آثاری از این برخورد دیده می شود و همچنین موزه ای نیز به این سقوط اختصاص داده شده که در آن نامه ها و آخرین یادداشت های مسافران به عزیزانشان نمایش داده می شود.

البته در این حادثه، ۴ مسافر که هر ۴ تای آن ها خانم بودند نجات یافتند که در ردیف های وسط نشسته بودند.

برخی از کارشناسان می گویند که اگر تیم های نجات زودتر به محل حادثه رسیده بودند، افراد بیشتری می توانستند نجات پیدا کنند.

یک ماه پس از این حادثه، یک مقام رسمی نگهداری خطوط هوایی ژاپن، خودکشی کرد.

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.