صفحه اصلی مقالات

اوضاع بی سر و سامان ارز مسافرتی

۱۳۹۷ ۱۲ شهریور

چکیده مطلب

یکی از بحث های داغ که امروزه بر سر زبان همه به ویژه کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، افتاده، موضوع ارز مسافرتی و قطع شدن یا میزان و مبلغ آن است. با وبلاگ پروازیاب در بررسی موضوع ارز مسافرتی همراه باشید.

اوضاع بی سر و سامان ارز مسافرتی

یکی از بحث های داغ که امروزه بر سر زبان همه به ویژه کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، افتاده، موضوع ارز مسافرتی و قطع شدن  یا میزان و مبلغ آن است.

با وبلاگ پروازیاب در بررسی موضوع ارز مسافرتی همراه باشید.

 

ارز مسافرتی

 

بر خی از کارشناسان حوزه اقتصادی می گویند که مسافران برای تهیه ارز، دیگر روی ارز ارزان‌قیمت حساب باز نکنند.

این روزها و در سیاست جدید بانک مرکزی، ارزهای خدماتی با نرخ هم تراز بازار آزاد ارائه می‌شود و تا حدود  11 هزار تومان قیمت خورده است. 

در بسته جدید ارزی قرار بود تا با شروع رسمی فعالیت صرافی‌ها در بازار آزاد، فروش ارز را در ۲۳ گروه با دریافت مدارک انجام دهند که از جمله آنها ارز مسافرتی بود.

 

ارز مسافرتی

 

اما در عمل و در مجموع، ارز مسافرتی اکنون هم قیمت بازار آزاد است و با این شرایط مسافرانی که برای خرید ارز به بازار آزاد آمده‌اند اغلب برایشان فرقی نمی‌کند که از صرافی و با ارائه مدرک خرید کنند یا با نرخ بازار آزاد.

شنیده ها حاکی از این موضوع است مسافران معتقدند که وقتی اختلاف قیمتی میان ارز دولتی و ارز آزاد وجود ندارد، دلیلی نیز وجود ندارد که در چند صرافی محدودی که ارز مسافرتی می‌فروشند در صف مانده و وقت بگذرانند چرا که به راحتی می‌توانند از کانال صرافی‌های آشنا و یا دلالان، ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

طی سال‌های گذشته همراه با گروه‌هایی که مشمول دریافت ارز دولتی از بانک مرکزی می‌شدند مسافران نیز در دوره‌های مختلف، مقادیری ارز را با نرخ مبادله‌ای دریافت می‌کردند و تا شهریورماه ۱۳۹۶ هر مسافر می‌توانست تا ۳۰۰ دلار ارز با نرخ دولتی که در آخرین قیمت‌گذاری‌ها به ۳۵۰۰ تومان می‌رسید، دریافت کند.

 

ارز مسافرتی

 

اما از این تاریخ به بعد بانک مرکزی ارز مبادله‌ای را حذف کرد و مسافران در بازار آزاد و البته با مراجعه به صرافی بانک‌ها و ارائه مدارک سفر ارز مسافرتی خود را تا ۵۰۰۰ یورو و یک بار در سال دریافت می کردند که نرخ آن نسبت به بازار آزاد بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان کمتر بود.

البته در آن هنگام قیمت دلار به حدودی کمتر از ۴۰۰۰ تومان در بازار آزاد می‌رسید. از این رو اختلاف چندانی بین ارز مبادله‌ای و آزاد وجود نداشت.

اما در سال جدید و در سیاست ارزی که از فروردین اجرا شد، ارز مسافرتی به حداکثر ۱۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرد، البته نرخ جذاب ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص یافت.

 

ارز مسافرتی

 

نرخی که برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز اعمال می‌شد برای سفر هم در نظر گرفتند که به مرور باعث شدت گرفتن انتقادات نسبت به این موضوع و درخواست برای آزادسازی ارز مسافرتی شد، چرا که در سویی دیگر اختلاف قابل توجه نرخ ۴۲۰۰  تومان با بازار آزاد موجب ایجاد رانت بزرگی شده بود. به هر حال قیمت بازار تا بیش از ۱۰ هزار تومان رشد کرد و فاصله حدود ۶۰۰۰ تومانی نرخ دولتی و آزاد ارز مسافرتی را به دلالی کشید.

 

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.