صفحه اصلی مقالات

آشنایی با تاکسی هوایی

۱۳۹۷ ۲۷ مرداد

چکیده مطلب

تاکسی هوایی یا همان ایر ‌تاکسی، یک اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامۀ پروازی که به‌خودی‌خود موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می شود.

آشنایی با تاکسی هوایی

سفر کردن همواره جذابیت‌های خاص خودش را دارد، اما گاهی اوقات پیمودن مسافت سفر و رسیدن به مقصد بسیار کسل‌کننده است.

تصور کنید قرار است یک مسافت ۳۰۰ کیلومتری را در یک جاده کویری طی کنید تا به مقصد برسید؛ معمولاً برای این کار چاره‌ای به جز استفاده از ماشین شخصی یا اتوبوس ندارید. زیرا اصولا هیچ ایرلاینی برای پیمودن فاصلۀ ۳۰۰ کیلومتری مسیر، معرفی نمی‌کند.

اگر شما هم جزو آن‌دسته افرادی هستید که دوست دارید مسافت‌های سه یا چهار‌ساعته را هم با هواپیما طی کنید، تاکسی هوایی یا ایر ‌تاکسی راه‌گشای مشکل شماست.

 

تاکسی هوایی

 

اگر می خواهید با ایر تاکسی و یا همان تاکسی هوایی بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ پروازیاب همراه باشید.

تاکسی هوایی یا همان ایر ‌تاکسی، یک اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامۀ پروازی که به‌خودی‌خود موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می شود.

تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق‌سبک بوده و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن، نظیر چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی، در مسیرهای کوتاه جا‌به‌جا شود.

هواپیماهای معمولیِ موجود در ناوگان هوایی کشور، به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها در هر فرودگاهی امکان نشست و برخاست ندارند. این در حالی است که تاکسی هوایی، با ابعاد و وزن کم و قابلیت کنترل بالا، می‌تواند در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست کند.

 

تاکسی هوایی

 

داشتن موتورهای جت و وزن کم، باعث بالا‌رفتن سرعت ایر‌تاکسی ها شده است. تاکسی هوایی می‌تواند در مسیرهای طولانی، صرفه‌جویی در زمان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای خود معرفی کند.

مهم‌ترین عامل در میزان مصرف سوخت یک هواپیما، وزن و نوع موتور آن است. با‌توجه‌به ویژگی‌های ایر‌تاکسی، مصرف سوخت آن در مقایسه با یک هواپیمای معمولی، بسیار پایین است.

ایران با داشتن حدود ۳۱۹ فرودگاه شامل فرودگاه‌های نظامی و غیر‌نظامی، رتبۀ بیست‌و‌دوم جهان را از نظر تعداد فرودگاه به خود اختصاص داده است.

کشورمان از این نظر، بر بسیاری از کشورهای جهان، مانند ایتالیا، سوئیس، ترکیه، عربستان، نروژ و حتی ژاپن برتری دارد و برای‌مثال، دو برابر کشوری مانند اسپانیا فرودگاه دارد.

همین موضوع، به‌عنوان مهم‌ترین عامل، بستر استفاده از ایر‌تاکسی را در ایران فراهم می‌کند. همچنین با‌توجه‌به ویژگی‌های مورد‌نیاز هواپیمای ایر‌تاکسی، هواپیماهای ATR ایتالیایی فرانسوی و هواپیماهای امبرائر برزیلی که هر دو توسط ایران خریداری شده‌اند، قابلیت بدل‌شدن به ایرتاکسی را دارند.

 

تاکسی هوایی

 

موضوع دیگری که استفاده از تاکسی هوایی را برای خطوط هوایی ایران مقرون‌به‌صرفه می‌کند، عدم امکان نشست و برخاست بسیاری از هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های واقع در مناطق محروم کشور است.

وضعیت باند پرواز در بسیاری از فرودگاه‌های این مناطق، مناسب نیست و حتی برخی از باندها خاکی هستند.

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین محاسن راه‌اندازی خطوط ایرتاکسی در ایران، سوق‌دادن صنعت هوانوردی به‌سمت مناطق محروم کشور باشد.

 

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.