صفحه اصلی مقالات

رم، مهد تاریخ و تمدن ایتالیا

۱۳۹۷ ۴ تیر

چکیده مطلب

رم، پایتخت کشور ایتالیا و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است. با قدم زدن در این شهر، گویا تاریخ تصویری ایتالیا را ورق می‌زنید.

رم، مهد تاریخ و تمدن ایتالیا

رم، پایتخت کشور ایتالیا و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است. با قدم زدن در این شهر، گویا تاریخ تصویری ایتالیا را ورق می‌زنید.

با وبلاگ پروازیاب در معرفی جاذبه ها و مکان های دیدنی این شهر همراه باشید.

در شهری که پر از آثار باستانی و ایمان به مسیحیت است، تصمیم‌گیری در مورد این که اول باید از کجا بازدید کرد، دشوار است. البته علایق‌تان شما را در انتخاب مسیر هدایت می‌کند، اما مکان‌های خاصی وجود دارد که می‌توان گفت در سفر به ایتالیا، بازدید از آن‌ها جزو ضروریات است که از آن جمله می‌توان به  کلوسئوم و پانتئون اشاره کرد.

البته باید نکته‌ای را مد نظر داشته باشید؛ در بازدید از رم سعی کنید به جاهای مختلف رفته و تنوع ایجاد کنید، مثلا از چندین بنای باستانی و کلیسا پشت سر هم بازدید نکنید. در بین بازدید از این بناها، بازدید از جاهای دیگری را هم در برنامه خود بگنجانید که هر گردشگری باید در سفر به رم داشته باشد که پله‌های اسپانیایی و فواره‌ تروی را نیز شامل می‌شود. رم به قدری بزرگ است که بازدید از آن می‌تواند گیج‌کننده باشد، بنابراین گردشگران باید زمانی را هم برای گذراندن وقت در پارک یا کافه‌ها اختصاص دهند تا طعم زندگی شیرین در رم را بچشند.

کلوسئوم

کلوسئوم، مهمترین و شاید مشهورترین جاذبه‌ گردشگری رم است. این بنا، آمفی‌تئاتری است با معماری بی‌نظیر، که در واقع تجلی‌بخش هنر ایتالیایی‌ها و یادآور نبردهای گلادیاتورها در گذشته‌های دور است. این بنا که از سال ۸۰ میلادی تاکنون صدمات زیادی دیده، همچنان نمادی از بزرگی و شکوه امپراطوری رم باقی مانده است.

کلوسئوم

 

موزه واتیکان

در حوالی کلیسای سنت پیتر، موزه واتیکان قرار دارد که یکی از بهترین موزه‌های دنیاست. مقبره‌ تمام پاپ‌های گذشته و کلیسای کوچک «سیستین» در این موزه قرار دارد. در کلیسای سیستین، به بالا که نگاه کنید، سقف و دیوارهایی اعجاب‌انگیز و پر از نقاشی‌های مذهبی معروفی مثل آفرینش آدم، داستان زندگی حضرت موسی و حضرت عیسی را می‌بینید که همه از شاهکارهای میکل آنژ هستند.

موزه واتیکان

 

پانتئون

معبد پانتئون نزدیک به ٢٠٠٠ سال قدمت دارد و دست‌نخورده‌ترین ساختمانی است که از رم باستان بر جای مانده. بعد از دوره‌ رنسانس، از این معبد به عنوان آرامگاه بعضی از هنرمندان و نخبگان شهر از جمله رافائل نقاش و پادشاهان ایتالیا استفاده می‌شد.

پانتئون

 

فواره تروی

تقریبا کسی نیست که به رم سفر کند و همان روز اول به دیدن فواره تروی نرود. این فواره که به چشمه‌ آرزوها شهرت دارد، در بین افسانه‌های قدیمی رمی جایگاه خاصی دارد. افسانه‌ها می‌گویند هر کس سکه‌ای در چشمه‌ آرزوها بیاندازد، باز هم گذرش به رم می‌افتد. اما، این تنها دلیل محبوبیت فواره‌ تروی نیست. بنای بسیار بزرگ و عظیم «پالازولی» با ستون‌های قطور، اسب‌ها و مجسمه‌های مرمری زیبایش، درست پشت فواره قرار گرفته است.

فواره تروی

 

قلعه سن آنجلو

قلعه سن آنجلو که بر روی رودخانه‌ بسیار زیبای شهر رم قرار گرفته، بنایی است عجیب و دایره ای شکل که ابتدا مقبره‌ امپراطور «هادریان» بوده ولی بعدها به گذرگاه مخفی پاپ و در نهایت به زندان تبدیل شد.

قلعه سن آنجلو

 

کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر بزرگترین کلیسای دنیاست که آن را نه فقط به دلایل مذهبی، بلکه به این خاطر که یکی از شاهکارهای میکل‌آنژ است، می شناسند. این کلیسای مستقر در واتیکان، مجسمه‌ها و نقاشی‌های زیادی از هنرمندان معروف ایتالیایی دارد و بیشتر شبیه به یک موزه گالری است.

کلیسای سنت پیتر

 

موزه بورگزه

از بین موزه‌های هنری دنیا، «گالریا بورگزه» همچنان یکی از بهترین‌هاست؛ یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های نقاشی و مجسمه‌های ایتالیایی مربوط به قرون ۱۶ تا ۱۸ میلادی از هنرمندان معروفی مثل برنینی، کاراواجو، بوتیچلی و رافائل در این موزه هستند.

موزه بورگزه

 

پلههای اسپانیایی

این پله‌ها، طولانی‌ترین و پهن‌ترین پله‌ها در کل اروپا هستند. مردم روی این پله‌ها می‌نشینند، بستنی و اسنک می‌خورند و از این بالا جنب‌و‌جوش مردمی که آن پایین، در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کوچه و خیابان‌ها مشغول رفت‌و‌آمد هستند را تماشا می‌کنند.

پله‎های اسپانیایی

 

میدان ناوونا

از بین میدان‌های با‌شکوه شهر که اطرافشان پر از مغازه‌، رستوران‌ و کافی‌شاپ است، «پیاتزا ناوونا» چیز دیگری است. این میدان بزرگ سه فواره زیبا دارد؛ مهم ترینشان فواره‌ وسطی است چون یکی از شاهکار‌های هنرمند معروف ایتالیا، «برنینی» است و مجسمه‌های رویش، نمادی از چهار قاره‌اند.

میدان ناوونا

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.