صفحه اصلی مقالات

غار علیصدر، بزرگترین غار آبی جهان

۱۳۹۷ ۳ تیر

چکیده مطلب

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است.این غار که عنوان بزرگترین غار آبی جهان را به خود اختصاص داده، در روستاي عليصدر از توابع شهرستان كبودراهنگ و 75 كيلومتري شمال غربي شهر همدان واقع شده است.

غار علیصدر، بزرگترین غار آبی جهان

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است.

این غار که عنوان بزرگترین غار آبی جهان را به خود اختصاص داده، در روستاي عليصدر از توابع شهرستان كبودراهنگ و 75 كيلومتري شمال غربي شهر همدان واقع شده است.

غار علیصدر

 

این غار طبیعی و بزرگ که یکی از عجایب طبیعی جهان نیز به شمار می آید، داراي ارتفاع 1900 متر از سطح دريا بوده و در آن امکان قایقرانی وجود دارد.

تاریخچه غار علیصدر

زمين شناسان قدمت سنگ هاي اين كوه را به دوران دوم زمين شناسي يعني دوره ژوراسيك ( 190 تا 136 ميليون سال قبل ) نسبت مي دهند و شواهد به دست آمده از درون غار، حاكي از آن بوده كه اين غار پناهگاه انسان هاي اوليه بوده است .

مردم روستاي عليصدر و روستاهاي اطراف، از قديم الايام به وجود این غار پي برده بودند و از آب آن بهره برداري مي كرده اند، ولي هيچگاه كاربري گردشگري آن مطرح نبود.

غار علیصدر

 

تا اينكه در پنجم مهرماه 1342 گروهي 14 نفره از اعضاء هيئت كوهنوردي همدان، غار عليصدر را مورد بازديد وكاوش قرار دادند.

اين عده توانستند با وسائل ابتدايي مانند چراغ دستي و تيوب لاستيك مقداري درون غار پيشروي كنند. بازديد اين گروه در روزنامه هاي محلي منعكس شد و در سال 1346 با پخش خبر كشف يك غار شگفت انگيز و بي انتها در سطح رسانه هاي ملي، سيل محققان، كوهنوردان و علاقمندان اثر طبيعي به سوي آن سرازير شد.

در سال 1352 كوهنوردان همداني دهانه ورودي غار را به قطر 50 سانتيمتر تعريض نمودند واز سال 1354 استفاده عمومي از غار عليصدر آغاز شد. در آن زمان اهالي روستا، مسافران را با چراغ دستي، قايق و پارو به ديدن قسمت هاي ابتدايي غار مي بردند .

جاذبه های دیدنی غار علیصدر

غار عليصدر از بسياري جهاد علي الخصوص به علت وجود گذرگاه هاي ممتد آبي و درياچه هاي وسيع و قابل قايقراني كه در سرتا سر غار گسترده شده اند، يك از زيبا ترين جلوهاي طبيعي ايران وجهان و پديده اي منحصر به فرد در نوع خود است كه فقط در معدودي از غارهاي جهان مانند غار موليس در فرانسه و غارهاي شواليه و بوكان در استراليا، چنين زيبائي هاي خيره كننده اي وجود دارد.

غار علیصدر

 

 آب درياچه غار بدون رنگ و بو بوده و مزه آن معمولي است و هيچگونه حيات جانوري در آن وجود ندارد؛ درجه حرارت آن در طول سال ثابت و در حدود 12 درجه سانتي گراد و به قدري زلال است كه تا عمق 10 متري با نور معمولي و چشم غير مسلح بخوبي قابل رويت است.

سطح آب درون غار در طي فصول و سال هاي مختلف به استثناء مواقع كم آبي يكنواخت بوده ولي در مواقع كم آبي با نواساناتي كه آثار آن بر روي ديواره غار به خوبي مشهود بوده، همراه است.

آب غار در قسمت هاي مختلف آن از صفر تا 14 متر در نوسان بوده و آب درياچه غار از چشمه هاي زير زميني مداوم تامين ميشود كه منشا آنها به طور كلي از محل ريزش هاي جوي است.

سقف غار كه در بعضي قسمت ها تا حدود 10 متر از سطح آب ارتفاع دارد پوشيده از كربنات كلسيم خالص و در بعضي قسمت ها مخلوط با عناصر ديگر است كه بر سر راه جريان آب از خارج به داخل غار به وجود آمده اند. اين رسوبات به صور مختلف چكنده هایی را تشكيل داده اند و در كف غار و در جاهايي كه آب وجود ندارد چكيده هایی با اشكال متنوع و جذاب به وفور ديده ميشود.

غار علیصدر

 

 منظره داخل غار بسيار بديع و هواي آن بسیار پاك و لطيف بوده و عاري از هر گونه گرد وغبار و آلودگي ميكروبي است و در تابستان خنك و در زمستان گرم و مطبوع است.

همچنين هواي داخل غار سبك بوده و حالت سكون مطلق دارد، به طوري كه چنانچه شمعي در آنجا روشن كنند هيچ  گونه حركتي در شعله شمع ديده نمي شود. در برخي از معابر غار 10 الي 11 كيلومتر پيشروي شده است ولي هنوز تمام كانال ها و شبكه هاي ارتباطي غار كشف نشده اند. در حال حاضر پس از طي مسير قابل قايقراني غار نوردي پياده در قسمت خشكي غار آغاز مي شود و گردشگران پس از طي مسافتي نسبتا طولاني مجددا با قايق ادامه مسير مي دهند.

تا كنون 14 كيلومتراز معابر غار كشف شده ولي تنها 4 كيلومتر از معابر كه با پروژكتور نورپردازي شده اند مورد بازديد قرار مي گيرند.

غار علیصدر

 

در مجموع بازديد از محوطه وسيع قنديل بزرگ جزاير سوم و چهارم قايقراني غارنوردي و گذر از پيچ و خم گذرگاه هاي آبي و دالان هايي با سقف بلورين به بيننده مي باورانند كه اين اثر حقيقتا يكي از شاهكارهاي جهان آفرينش است و هيچ وصفي توان توصيف اين همه شكوه و زيبايي را ندارد.

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.