صفحه اصلی مقالات

بناهای تاریخی پر بازدید جهان

۱۳۹۷ ۲ تیر

چکیده مطلب

اگر به بناهای تاریخی و اسرار نهفته شده در آنها علاقه مند هستید و می خواهید از راز پنهان در دل آنها آگاه شوید، با وبلاگ پروازیاب در معرفی برخی از بهترین بناهای تاریخی دنیا همراه باشید.

بناهای تاریخی پر بازدید جهان

اگر به بناهای تاریخی و اسرار نهفته شده در آنها علاقه مند هستید و می خواهید از راز پنهان در دل آنها آگاه شوید، با وبلاگ پروازیاب در معرفی برخی از بهترین بناهای تاریخی دنیا همراه باشید.

 

پترا

پترا، شهر افسانه ای رزهای سرخ، پایتخت سلسله نباتیان می باشد. این بنا بی شک ارزشمندترین گنجینه اردن و بزرگترین جاذبه گردشگری آن به شمار می رود.

پترا

 

پترا، قرن ها پیش توسط نباتیان در دل دره وادی موسا تراشیده و ساخته شد.

این مکان یکی از ایستگاه های مهم تجارت ابریشم و ادویه به شمار می رفت که چین، هند و عربستان جنوبی را به مصر، یونان و رم متصل می کرد.

زیباترین بنای شهر پترا ال خزانه یا همان خزانه داری نام دارد که از یک سنگریز حفاظتی از جنس سنگ ماسه تراشیده شده و عظمت آن باعث می شود تا بناهای اطرافش کوچک و ناچیز به نظر بیایند.

 

پارتنان

معبد باشکوه آتن باستان به نام پارتنان بین سال های ۴۴۷ و ۴۳۲ قبل از میلاد در دوران پریسلز ساخته شده است. این معبد برای بزرگداشت الهه حافظ شهر یعنی آتنا برپا گشته بود.

از معبد تا هزار سال بعد از ساخت آن به عنوان یک عبادتگاه استفاده شده و با وجود گذر هزاران سال از عمر آن و انفجارها، غارت ها و خسارات ناشی از آلودگی، هنوز هم این مکان در شهر جدید آتن پابرجاست و گواهی از شکوه و جلال شهری است که قدمت باستانی دارد.

پارتنان بر روی آکروپلیس، دژ معروف آتن باستان قرار دارد و یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی یونان به شمار می رود. اگر به آتن می روید حتما از این معبد باستانی و بی نظیر دیدن کنید.

پارتنان

 

معبد زئوس المپیا

معبد زئوس المپیا به عنوان بزرگترین معبد یونان شناخته می شود. این بنای عظیم باستانی طی ۷ قرن ساخته و تکمیل شد. ساخت معبد حدود سال ۵۱۵ قبل از میلاد به دستور پیسیستراتوس آغاز شد، اما کار برای مدتی متوقف شد چراکه از نظر مردم آتن پیسیستراتوس و پسرش دیکتاتور بودند و ساخت معبد، امری اجباری و ظالمانه بود.

در سال ۱۷۵ قبل از میلاد، ساخت معبد از سر گرفته شد اما باز ۱۰ سال بعد به دلیل فوت معمار رومی آن به نام کاسیوتیوس متوقف شد.

طی دوران حکومت امپراطور هوردیان در سال ۱۳۲ قبل از میلاد، بالاخره کار ساخت معبد به اتمام رسید و به پیشگاه زئوس المپیا تقدیم شد.

امروزه معبد به عنوان یادگاری از تاریخ غنی یونان پا برجاست اما فقط ۱۵ ستون از ۱۰۴ ستون عظیم آن باقی مانده است. هر کدام از ستون ها ۱۷ متر ارتفاع دارند و زمانی در اطراف محراب معبد استوار بودند. در وسط محراب دو مجسمه بزرگ قرار داشته است.

معبد زئوس المپیا

 

ماچو پیچو

ماچو پیچو نام شهری باستانی در جنوب پرو است که در قله یک کوه واقع شده و تنها راه رسیدن به آن، قطار و یا یک پیاده روی چهار روزه است.

این شهر مرکز فرهنگی مهمی برای تمدن اینکاها به شمار می آمد اما وقتی اسپانیایی ها به پرو حمله کردند این شهر متروکه شد.

ماچو پیچو به شهر گمشده اینکا معروف بوده و در سال ۱۹۸۳ در فهرست مناطق باستانی یونسکو ثبت شد و در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن معروف گردید. امروزه شمار انبوه بازدیدکنندگان باعث بوجود آمدن نگرانی هایی در خصوص حفظ این اثر تاریخی شده است و در نتیجه قانونی در مورد محدود کردن تعداد گردشگران وضع شده که البته برای حفظ این اثر کافی نیست.

ماچو پیچو

 

قلعه نویش وانشتاین

از هیچ بنایی در آلمان به اندازه قلعه نویش وانشتاین تاکنون عکس برداری نشده است. این قلعه یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری اروپاست. این قلعه در میان زیبایی بی نظیر منطقه باواریای کوه های آلپ در نزدیکی شهر فوسن قرار گرفته و جالب است بدانید که الهام بخش قلعه کارتون زیبای خفته والت دیزنی هم بوده است.

این قلعه در اواخر دهه نخست قرن ۱۹ساخته شده و برخلاف قلعه های آن زمان، کاربرد نظامی و دفاعی نداشته است. نویش وانشتاین به عنوان استراحت گاهی مجلل برای لودویگ دوم باواریا ساخته شده است. لوسترهای خیره کننده و نقاشی های زیبا به تمام اتاق های قلعه جلوه ای دلربا بخشیده است.

تمام اتاق های طبقه سوم قلعه اختصاص داده شده به نقاشی های صحنه قو از اپراهای آهنگساز معروف ریچارد واگنر چرا که لودویگ سخت شیفته این اپراها و از طرفداران واگنر بوده است.

قلعه نویش وانشتاین

 

پافوس

پافوس از زمان عصر نوسنگی محل سکونت اقوام مختلف بوده است. این شهر به رب النوع عشق افرودایت و خدایگان باروری یونان باستان اختصاص داشت.

زادگاه افسانه ای افرودایت در این جزیره قرار داشت و به همین دلیل در قرن ۱۲ پیش از میلاد، مردم مایسین از شهرهای یونان باستان معبدی برای بزرگداشت وی ساختند. بقایای خانه ها، کاخ ها، تئاترها، دژها و آرامگاه ها همه حاکی از این هستند که این منطقه دارای ارزش تاریخی و معماری بی مانندی است.

موزائیک های نیوپافوس از جمله زیباترین موزائیک های دنیا می باشند. همه مکان ها، فرم ها و طرح ها و همچنین اجسام و مواد پافوس اصل و معتبر هستند. اجزای اصلی این منطقه از جمله بقایای باستانی مرتبط با افرودایت، موزائیک های کمیاب و بقایای معماری شهری، نظامی و آرامگاه های آن همه حکایت از ساخت بی نظیر آن در دوران یونان باستان دارند.

 

معبد آنگور وات

آنگور وات به معنی معبد شهر، بزرگترین و عظیم ترین معبد مجموعه معابد آنگور است. این بنا مساحتی به وسعت ۲۰۰ هکتار دارد. یک سازه آبی مستطیل شکل عظیم، اطراف معبد را محصور کرده است. معبد روی مجموعه ای از پایه های سه گانه مستطیل شکل عظیم در مرکز سازه آبی واقع شده و ۲۱۳ متر ارتفاع دارد. این طراحی الهام گرفته از سنت خمر معابد کوهستانی است.

طبق سنت خمر معبد نماد کوه مرو، خانه خدایگان هندو، می باشد. این اثر بی نظیر در نیمه اول قرن ۱۲ میلادی در دوران حکومت پادشاهی به نام سوریاوارمان دوم ساخته شده و اوج هنر معماری خمر را نشان می دهد.

معبد آنگور وات

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.