صفحه اصلی مقالات

عمارت تاج محل، نماد عشق در هند

۱۳۹۷ ۳۱ خرداد

چکیده مطلب

عمارت تاج محل، بنایی تاریخی است که با معماری دنیای مدرن آمیخته شده است و زیبایی منحصر به فردی را در مقابل چشمان بیننده های این عمارت به نمایش می گذارد. بنایی خیره کننده که سرچشمه سازندگی آن، عشق شاه جهان به شاهدخت ایران، ممتاز محل است و نام این عمارت نیز به افتخار نام او «تاج محل» نامگذاری شده است.

عمارت تاج محل، نماد عشق در هند

تاج محل که به عنوان گوهر درخشنده هند خوانده می شود، بنایی باشکوه است که قدرت و زیبایی اش را از عشق می گیرد، عشق بی حد و مرز شاه جهان به دختر شاه ایران که در سالیان سال با خلق این زیبایی عشق خود را به رخ تمام جهان کشیده است. با وبلاگ پروازیاب همراه باشید تا با معرفی تاج محل هند بیشتر آشنا شوید.

تاج محل


عمارت تاج محل، بنایی تاریخی است که با معماری دنیای مدرن آمیخته شده است و زیبایی منحصر به فردی را در مقابل چشمان بیننده های این عمارت به نمایش می گذارد. بنایی خیره کننده که سرچشمه سازندگی آن، عشق شاه جهان به شاهدخت ایران، ممتاز محل است و نام این عمارت نیز به افتخار نام او «تاج محل» نامگذاری شده است.
شاهدخت ایران یعنی ممتاز محل، سومین همسر شاه جهان، امپراتور مغولان هند بود که در هنگام تولد چهاردهمین فرزندش در سن ۳۹ سالگی از دنیا رفت.  شاه جهان که همسرش «ممتاز محل» را دیوانه وار دوست می داشت و در پی تسکین غم و تاریکی برجای مانده در قلبش و برای اثبات جاودانگی عشقش به معشوق ایرانی تبارش، دستور ساخت مقبره ای با شکوه به نام تاج محل را صادر کرد.

تاج محل

ساخت تاج محل

در ساخت این عمارت باشکوه به طور کلی ۲۰۰۰۰ هنرمند و معمار از کشور های ایران، هند و آسیای میانه گرد هم آمدند، جالب است بدانید که همگی این افراد، برای طراحی و ساخت این بنای باشکوه، تحت سرپرستی معماران مشهور ایرانی قرار داشتند. در طراحی و ساخت این بنای منحصر به فرد، احمد و حمید لاهوری نقش اصلی را  ایفا می کردند. ساخت تاج محل ۱۵ سال طول کشید، از سال ۱۰۴۲ آغاز شد و در سال ۱۰۵۷ به اتمام رسید.
بنایی مرمرین که حکایت عاشقانه عشقی است که به گفته شاه جهان، آفتاب و ماهتاب را می گریاند. حتی می توان گفت این بنا به یکی از نمادهای گردشگری کشور هند تبدیل شده است و مسافران زیادی هر ساله از سراسر جهان برای تماشای این عمارت باشکوه، با خرید بلیط هواپیما هند و رزرو هتل در این کشور، راهی سفر به این کشور زیبا می شوند.

تاج محل

عمارت تاج محل کجا قرار گرفته است؟

این بنای تاریخی در باغی به سبک باغ های ایرانی، به مساحت ۱۸ هکتار ساخته شده و در شهر آگرا در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو در کشور هند واقع شده است.

جلوه ها و تزئینات عمارت باشکوه تاج محل

در هنگام بازدید از عمارت باشکوه تاج محل، تماشای بخش های مختلف این بنا، از گنبدها، ایوان ها و گلدسته ها، مهمانخانه، مقبره ها، دروازه روضه، باغ تاج محل و سیستم آبرسانی این سازه مرمرین را از دست ندهید. تزئینات باشکوه دیواره ها و ستون های این کاخ را، آیات قرآن با خطی زیبا تشکیل می دهند که نشان دهنده سبک و هنر اسلامی به کار رفته در این بنای حیرت انگیز است. در کف سالن ها و راهروهای این عمارت، کاشی کاری های هنرمندانه این بنا را می بینید که زیبایی منحصر به فردی را به تاج محل بخشیده اند.

تاج محل


هنرمندان و صنعت گران این بنا، از چیره دست ترین هنرمندان ایران، هند و عثمانی بوده اند. دو هنرمند ایرانی که در ساخت این آرامگاه بی نظیر مشارکت داشتند «محمد خان شیرازی» و «امانت خان شیرازی» بودند که امانت خان شیرازی خوشنویس قهار این بنا بود و نوشته های این بنا را با ثلث بر بدنه ی سفید رنگ و مرمرین آن، به زیبایی تمام نقش داده است.
۲۸ سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در ساخت این مقبره درخشان شگفت انگیز، به کار گرفته شده است. مرمر سفید شفاف تاج محل را از ماراکانا در راجستان، یشم را از پنجاب و یشم سبز و کریستال را از چین آورده اند، همچنین فیروزه تبت، سنگ لاجورد افغانستان و یاقوت کبود سریلانکا و عقیق جگری عربستان از دیگر سنگ های به کار رفته در این بنا است.

تاج محل


جالب است بدانید که شاه جهان تصمیم داشت بنایی با مرمر سیاه مشابه با تاج محل در سمت دیگر رود جنا، برای خودش بسازد و آن را با پلی به تاج محل مرمرین سفید، متصل کند اما متاسفانه این اتفاق هرگز نیفتاد و پس از مرگش او را در تاج محل در کنار همسرش ممتاز محل، دفن کردند. 
در واقع تاج محل ترکیبی از معماری پارسی و مغولی است که به گونه ای در ساخت آن، از ساختمان های محبوب دوره ی تیموریان و مغول ها، الهام گرفته شده است، مانند مقبره ی همایون و مقبره ی تیمور که در سمرقند قرار دارد. امروزه تاج محل به عنوان گوهر هنر اسلامی ایرانی در هند و نمادی شاخص از فرهنگ و تاریخ غنی این کشور شناخته می شود. این گوهر باشکوه به علت تقارن بی نظیر و به خصوص مرمر سفیدش به قدری خیره کننده و چشمگیر است که در سال ۲۰۰۷ در لیست عجایب هفتگانه جدید جهان جای گرفت.

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.