صفحه اصلی مقالات

موزه های شگفت انگیز دنیا

۱۳۹۷ ۲۲ فروردین

چکیده مطلب

موزه ها در تمام نقاط مختلف جهان روایت کننده تاریخ و فرهنگ هر کشور هستند و از این رو دارای ارزش مادی و معنوی بسیاری بوده و کشورهای مالک موزها همواره تلاش کرده که بیشتریم جذب مخاطب و بازدیدکننده را داشته باشند. در این مطلب از وبلاگ پروازیاب می خواهیم به معرفی ۱۰ موزه ی هنری برتر دنیا طبق نظرسنجی از بازدیدکنندگان، بپردازیم.

موزه متروپولیتن یا موزه شهری هنر، آمریکا

این موزه در سال 1872 میلادی، به مناسبت استقلال آمریکا در مرکز شهر نیویورک آمریکا ساخته و بازگشایی شده است.

در این موزه اشیاء تاریخی از سراسر جهان نگهداری شده و سالانه چیزی حدود 4 میلیون نفر از این موزه بازدید می کنند.

نکته قابل توجه این موزه این است که، در موزه متروپولیتن نیویورک مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان وجود دارد و همچنین قدیمی‌ترین آثار این موزه مربوط به  300 هزار سال تا 77 هزار سال پیش است.

قیمت بلیت برای بازدیدکنندگان بزرگسالان این موزه ۲۵ دلار، برای دانشجویان ۱۷ دلار ، دانش آموزان ۱۲ دلار و کودکان زیر ۱۲ سال رایگان است.

موزه مؤسسه هنر شیکاگو

موزه موسسه هنر شیکاگو در شهر شیکاگو ایالت ایلینوی آمریکا قرار داشته و در سال 1893 میلادی بازگشایی شده است.

این موزه محل نگهداری از آثار هنری بوده و سالانه حدود 2 میلیون نفر از آن بازدید می کنند.

قیمت بلیت بازدید از این موزه برای بزرگسالان ۲۵ دلار، دانشجویان، دانش آموزان و نوجوانان ۱۹ دلار و  کودکان زیر ۱۴ سال رایگان است

نکته بارز این موزه این است که، موسسه هنری شیکاگو، شامل مدرسه و موزه در ساختمانی با معماری هنرهای زیبا قرار داشته و  بسیاری از آثار هنری برجسته دنیا در این موزه قرار نگهداری می شود.

موزه دولتی آرمیتاژ و کاخ زمستانی، روسیه

این موزه در سال 1852 میلادی در کشور روسیه و شهر سن پترزبورگ ساخته شده و آثار هنری و کلکسیون جواهرات تاریخی در آن نگهداری و حدود 3 میلیون نفر سالانه از آن بازدید می کنند.

درخصوص این موزه باید گفت که، مجموعه عظیم آرمیتاژ در شش بنا در این موزه به نمایش گذاشته شده که بنای اصلی، کاخ زمستانی نام دارد و در گذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده است. موزه آرمیتاژ شعبه‌هایی بین‌المللی در آمستردام، لندن و لاس وگاس نیز دارد.

قیمت بلیط برای بازدید از این موزه 9 دلار بوده و همچنین برای کودکان رایگان است.

موزه اورسی، فرانسه

درب های موزه اورسی، در سال 1986، در شهر پاریس کشور فرانسه بر روی بازدید کنندگان باز شد؛ این موزه آثار نقاشی و مجسمه سازی های خود را سالیانه به معرض دید حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر می گذارد.  

در این موزه آثار هنری فرانسه که در سال های 1848 تا 1914 خلق شده است نگهداری می شود و همچنین وجود نقاشی هایی به سبک امپرسیونیسم دلیل معروفیت موزه اورسی فرانسه شده است.

هزینه ورود به این موزه برای هر فرد 14 دلار بوده و همچنین افراد زیر 18 سال می توانند بطور رایگان از این موزه بازدید کنند.

موزه ملی مردم شناسی، مکزیک

موزه ملی مردم شناسی مکزیت در سال 1964 با هدف قوم شناسی، مردم شناسی و آشنایی با باستان شناسی در شهر مکزیکوسیتی راه اندازی شد.

سالانه حدود 2 میلون نفر از مجموعه های این موزه که شامل، گنجینه های مصنوعات باستان شناسی و انسان شناسی قابل توجهی از میراث پیش کلمبیایی مکزیک ، مانند سنگ خورشید (یا سنگ تقویم آزتک ) و مجسمه آزتک است، بازدید می کنند.

موزه و بنای یادبود ۱۱ سپتامبر، آمریکا

این موزه پس از واقعه تروریستی یازده سپتامیر و با هدف یادمان این فاجعه در شهر نیویورک ایجاد شد. لازم به ذکر است که ابتدا در سال 2011 بنای یادبود این رخداد ایجاد و سپس در سال 2014 موزه یادبود 11 سپتامبر راه اندازی شد.

در موزه و بنای یادبود ۱۱ سپتامبر، ۲۹۸۳ اسم بر روی ۷۹ صفحه برنزی در دو استخر آبی که در محل سابق برج های دو قلو ساخته شده اند، حک شده و سالانه حدود 2 میلیون نفر از آن بازدید می کنند.

موزه ملی پرادو، اسپانیا

هنر اروپایی و کلکسیون سلطنتی اسپانیا را می توان در موزه ملی پرادو شهر مادرید مشاهد که که در سال 1819 ساخته و بازگشایی شده است.

 

مکان قرارگیری: شهر مادرید، اسپانیا

    تاریخ ساخت و بازگشایی: ۱۸۱۹ میلادی

    موضوع موزه: هنر اروپایی، کلکسیون سلطنتی اسپانیا

    میانگین بازدید سالیانه: حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

این موزه به عنوان موزه نقاشی و مجسمه تأسیس شد و در عین حال از کلکسیون مهم و بزرگی شاملِ ۵۰۰۰ تابلوی نقاشی، ۲۰۰۰ تصویر چاپی، ۱۰۰۰ عدد سکه و نشان و نزدیک به ۲۰۰۰ عدد آثار زینتی تاریخی نگهداری می کند و چیزی غریب به 2 میلیون و 500 هزار نفر سالانه از این موزه بازدید می کنند.

موزه بریتانیا، انگلستان

در سال 1753 در شهر لندن انگلستان موزه بریتانیا راه اندازی شد. این موزه برخی از نفیس‌ترین آثار تاریخ تمدن بشری از جمله آثاری از آتن، مصر، سومر، آشور، چینو و آثار هنر اسلامی را در خود جای داده است. در موزه بریتانیا بیش از سیزده هزار شئ باستانی ایران نیز قرار دارد. از آن جمله می توان به منشور حقوق بشر کوروش بزرگ اشاره کرد که در بخش خاورمیانه موزه بریتانیا قرار دارد.

بطور میانگین سالانه بیش از 7میلیون نفر از این موزه بازدید کرده و آثار باستانی اقوام و فرهنگ های جهان پیش از تاریخ را مشاهده می کنند.

موزه آکروپولیس یونان

موزه آکروپولیس که در شهر آتن یونان واقع شده، یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان است که شاهکارهای تمدن یونان باستان را که به پرستشگاه‌های مهم آتنی هدیه شده بود، در خود جای داده است. آثاری از معبد آتن و آتنا پارتنوس. این موزه در بین سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۸۷۵ ساخته شد و در دهه ۱۹۵۰ نمایشگاه‌های آن گسترش یافتند.

سالانه 2 میلیون و 500 هزار نفر بطور میانگین از این موزه بادید می کنند.

موزه واسا سوئد

موزه‌ی واسا در شهر استکهلم سوئد واقع شده و یکی از مشهورترین موزه های این شهر به شمار می‌رود و جالب ترین بخشش این است که کل موزه، تنها بر روی یک نمایشگاه متمرکز شده و آن هم چیزی نیست جز یک کشتی جنگی بهبود یافته (کشتی واسا)، که تقریباً به طور کامل مثل حالت اولش بازسازی شده است. در سال ۱۸۶۲، کشتی درست چند لحظه پس از به آب انداختن غزق شد و نتوانست در هیچ فعالیت جنگی شرکت کند. از آنجایی که کشتی بدون هیچ صدمه ی قابل توجهی از آب بیرون کشیده شد، دولت سوئد تصمیم گرفت از آن به عنوان یک موزه استفاده کند.

این موزه در سال 1990 بازگشایی شده و سالانه حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر از آن بازدید می کنند.

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.