صفحه اصلی مقالات

هما پرنده ایرانی

۱۳۹۶ ۲۱ اسفند

چکیده مطلب

معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر با افزایش تقاضا برای سفر های هوایی به دلیل آسان و سریعتر شدن سفر، شرکتهای گوناگونی نیز در این حوزه اقدام به خرید و راه اندازی ایرلاین کرده اند. اما برخی از این شرکت ها که امروزه در کنار نام های دیگر شرکت های هواپیمایی، ارائه خدمت به مسافران می نمایند، سابقه ای دیرینه داشته و از نام آشنا تری نسبت به سایر رقبا برخوردار است . یکی از این نام ها که از گذشته تا کنون در کنار صنعت هواپیمایی کشور بوده، نامی آشنا با عنوان تجاری ایران ایر و یا هما است. با وبلاگ پروازیاب در معرفی این ایرلاین همراه باشید.

هما پرنده ایرانی

در پنجمین روز از اسفند ماه سال 1340، با ادغام دو شرکت هواپیمایی ایران ایرویز و پرشین ایرویز، شرکت هواپیمایی ملی ایران با نام تجاری هما، تاسیس و به عنوان اولین شرکت هواپیمایی بازرگانی ملی آغاز به فعالیت کرده که در عرصه بین الملل با نام Iran Air شناخته می شود

در سال 1341، ادوارد زهراییان، با الهام از مجمسه مرغ هما در تخت جمشید، نشان این ایرلاین را طراحی کرده که تا کنون این نشان مرغ هما در کنار نام این شرکت هواپیمایی جا خشک کرده است.

از سابقه پرواز های بین المللی هواپیمایی ایران ایر یا همان هما می توان به اولین پرواز از تهران به مقصد بیروت با هواپیما بویینگ 727-100 اشاره کرد که در سال 1344 انجام شد است. دیگر هواپیماهایی که در سال های 1353 و 1354 به ناوگان هواپیمایی هما اضافه شدند، بوئینگ 737-100، بوئینگ 747-100، 200 و sp  بودند.

پرواز تهران لندن، بیشترین و پر رونق ترین پرواز این شرکت هواپیمایی و ایران بودن و از طولانی ترین پرواز هواپیماهای این شرکت هواپیمایی می توان به پرواز بدون توقف تهران نیورک در دهه 70 میلادی اشاره کرد.

با بستن قراردادی برای خرید 6 هواپیمای ایرباس A300، لقب اولین ناوگان هوایی در خاورمیانه برای بهره برداری از ایرباس نیز به ایران تعلق گرفت. هم زمان با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358 دولت آمریکا مجوز ادامه فعالیت هما در خاک آن کشور را لغو نمود و بدین سان پرواز شانزدهم آبان ماه 1358 آخرین پرواز به سمت نیویورک نام گرفت.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نامی است که در سال 1360به عنوان نام رسمی این شرکت برگزیده شد. در طی سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر هواپیماهای ایرباس و بویینگ تعدادی هواپیمای فوکر 100 به این ناوگان اضافه شد.

هم اکنون این ناوگان با 51 فروند هواپیما و 41 شعبه بین المللی در سراسر جهان و 23 شعبه داخلی با ارائه انواع پروازهای داخلی و خارجی در حال خدمت رسانی به مسافران بوده و در مسیر ها بیروت، بمبئی، دبی، دمشق، پکن، تاشکند، دوحه، کراچی، کویت، نجف و کوآلالامپور، استکهلم، پاریس، استانبول، فرانکفورت، گوتنبرگ، کلن، آمستردام، مسکو، هامبورگ، آنکارا، رم، وین، لندن و میلان، اهواز، آبادان، بیرجند، بوشهر، گرگان، اصفهان، اردبیل، بندر عباس، چابهار، بوشهر، بندر لنگه، کرمان، مشهد، ارومیه، تبریز، کرمانشاه، قشم، کیش، لار، رشت، یزد، زاهدان، شیراز و ساری، خدمات جابجایی مسافران را انجام می دهد.

یکی از موثرترین اقداماتی که توسط شرکت هما انجام گرفت، ارائه پروازهای استانی بود. این امر خطیر با اهداف کاهش آلودگی هوا و محیط زیست در سال 1378 و با پرواز ساری بندر عباس تحقق یافت. کاهش ترافیک، شلوغی و تراکم مسافر در ترمینال شماره 2 تهران، کم شدن فرود و بلند شدن هواپیما در فرودگاه مهر آباد، صرفه جویی در وقت مسافرین و افزایش رفاه آن ها از دیگر نتیجه های مثبت این اقدام به شمار می آید.

سفره های استانی شرکت هما اکنون به بیش از 31 سفر رسیده که می توان برای مثال به پرواز های درحال انجامی مانند آبادان مشهد آبادان، اهواز بندر عباس اهواز، یزد مشهد یزد و بسیاری دیگر از این گونه مسیر ها اشاره کزد.

کلاس پروازی هواپیمایی ایران ایر در دو کلاس هما کلاس و اکونومی انجام میشود و میزان بار مجاز مسافران در سفر های داخلی با هواپیما های این شرکت هواپیمایی 20 تا 30 کیلوگرم و در سفر های خارجی بین 30 تا 50 کیلو گرم به ازا هر مسافر است.

شرکت هواپیمایی هما از ابتدای فعالیت خود تا کنون، توانسته افتخارات بسیاری را کسب کند که می توان به عنوان مثال به رکورد پرواز بدون توقف با 9 ساعت و 20 دقیقه در مسیر تهران پکن و اهتزاز پرچم شرکت به دست کارمند هما بر فراز قله مونبلان در سال 1351،کسب مقام اول کنگره سالانه آستای شهر مونترال کانادا توسط غرفه هما و هندلینگ هواپیماهای بدنه شرکت های ایر فرانس، پان امریکن، بریتیش ایر ویز، PIA و آلیتالیا در ایران در سال 1353، کسب جایزه بین المللی مرکور طلایی به پاس موفقیت چشمگیر در حمل و نقل هوایی بین الملل در سال 1355، کسب عنوان دومی در میان 74 شرکت هوایی از نظر ایمنی پرواز در سال 1356، مقام اولی در زمینه رشد مسافر و بار در سال 1362 از نظر نشریه Air Transportation World، پذیرش مکانیزه مسافر در پرواز های خارجی به کمک سیستم DSC در سال 1371 و مکانیزه شدن صدور بلیط در سال 1381 و دریافت 2 جایزه طاق اروپا و پاداش طلایی اروپا در زمینه ارتباط با مشتری در سال 1382 اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.