صفحه اصلی مقالات

بار مجاز پرواز خارجی چقدر است؟

۱۳۹۶ ۲۸ بهمن

چکیده مطلب

بار مجاز پرواز خارجی چقدر است؟ همه ما وقتی که می‌خواهیم سفری به خارج از کشور داشته باشیم، یکی از دغدغه‌های ذهنی‌مان این است که بار مجاز پرواز خارجی چقدر است. معمولا این قضیه که به ما چیزی به نام اضافه بار بخورد و ما هزینه ای بیش از آنچه انتظار داشته ایم پرداخت کنیم، کمی سفرمان را تلخ می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که هر هواپیمایی را که برای سفرمان انتخاب می‌کنیم، به دقت قوانین آن را مطالعه کنیم. با اینکه تقریبا بار مجاز پرواز خارجی در برخی از هواپیمایی های مطرح یکسان می باشد اما در نظر بگیرید که به هر حال هر شرکت هواپیمایی قوانین خاص خودش را دارد. در ادامه به پرواز یاب باشید تا به طور کلی در مورد بار مجاز پرواز خارجی اطلاعاتی را به شما بدهیم

یکی از اصطلاحات مهمی که برای آگاهی از بار مجاز باید یاد بگیرید اصطلاح انگلیسی “baggage weight” است. معمولا در بلیط پروازتان این واژه ها به چشم می خورند که در جلوی آن یک رقم همراه کیلوگرم ذکر شده است. اگر این گزینه را پیدا نکردید بهتر است با شرکت یا آژانسی که از آن بلیط را تهیه کرده اید تماس بگیرید و اطلاعات دقیق را پرس و جو کنید. (برای مثال اگر از الی گشت بلیط هواپیمایتان را خریداری کرده اید، باید با شماره ۸۵۴۰ تماس گرفته و در مورد بار مجاز پرواز خارجی تان اطلاعات کسب کنید). گاهی برایتان پیش می آید که می شنوید، یک شرکت هواپیمایی هزینه بار نمی گیرد و تنها بار مجاز به حمل، باری است که می‌توانید تا یک وزن محدودی به داخل کابین بیاورید. این قضیه به معنی آن نیست که شما اجازه حمل بار را ندارید؛ بلکه بدان معناست که هزینه بار از بلیط تان جدا حساب می شود. معمولا این نوع بلیط‌ها را ارزان‌تر از بقیه می‌بینید. برای سفرهای کوله گردی با خرید این نوع ایرلاین ها می توانید بخشی از هزینه هایتان را کم کنید.

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم که در پروازهای خارجی چه میزان باری را به شما اجازه می دهند که همراه داشته باشید، این بار ۳۰ کیلو است. البته گاهی در بعضی از پروازها این بار به ۴۰ کیلو هم می رسد. یکی از نکاتی که باید در این مورد به آن توجه کنید این است که اگر یک شرکت هواپیمایی به شما اجازه بار ۴۰ کیلو را می دهد، معمولا هر یک چمدان شما نباید بیش از ۳۰ کیلو باشد؛ یعنی این ۴۰ کیلو را باید در دو چمدان حمل کنید. فلسفه پشت این قضیه این است که فردی که قرار است بار شما را حمل کند، اگر چمدانتان بیش از ۳۰ کیلو باشد برای سلامتی او مضر است.

به هر حال به نظر می رسد که برای یک پرواز خارجی، ۳۰ یا ۴۰ کیلو بسیار مناسب می باشد. شرکت های هواپیمایی مختلفی در پروازهای خارجی این ۳۰ کیلو را در بلیط‌تان ذکر کرده اند. از جمله این شرکت ها می توان به ایران ایر، هواپیمایی امارات، هواپیمایی قطر، هواپیمایی اتحاد، هواپیمایی ترکیش، هواپیمایی عمان، ماهان و … اشاره کرد.

بار مجاز پرواز خارجی در برخی دیگر از خطوط هواپیمایی کمتر از ۳۰ کیلو است که در هنگام خرید بلیط حتما باید به آن توجه کنید. مخصوصا در مواقعی که شما از سفری باز می گردید و در آن سفر لوازم متفاوتی خریده اید، بسیار مهم است که حواستان به بار مجازی که می توانید با خود حمل کنید باشد. این خطوط هواپیمایی معمولا برای شرکت های اروپایی هستند که می توان از بین آن ها مواردی مثل هواپیمایی لوفتانزا، بریتیش ایرویز، آسترین، ایرفرانس، کی ال ام و … را نام برد. در این نوع هواپیمایی ها، معمولا روی بلیط هایی که در کلاس معمولی خریداری کرده اید، مجاز به حمل ۲۳ کیلوگرم بار با داخل هواپیما هستید. اگر وزن بارتان از این میزان، حتی برای یک کیلوگرم تجاوز کند، شما مجبورید که پول تعیین شده را برای آن بپردازید.

یکی از مواردی که برخی از مسافران پروازهای خارجی در آن به مشکل می خورند، عدم آگاهی از بار و نوع چمدان مجازی است که شما اجازه دارید با خود به داخل کابین هواپیما حمل کنید. این مسئله بسیار مهم است زیرا با ندانستن قوانین ممکن است از حمل تعدادی از وسایل ضروری‌تان جلوگیری شود. داخل کابین هواپیما معمولا شما مجاز هستید که یک چمدان کوچک دستی را با خود حمل کنید. در نظر داشته باشید که حمل این چمدان برای شما هزینه اضافه ای ندارد؛ تنها باید نکاتی که در رابطه با آن وجود دارد را رعایت کنید.

اخل کابین هواپیما مکانی عمومی محسوب می شود که علاوه بر «کارهایی که در هواپیما هرگز نباید انجام دهید!»، اقلامی هستند که هرگز نباید با خود به داخل کابین ببرید. برخی از لوازم ممنوعه را در لیست زیر ببینید:

  • لوازم تیز و برنده مانند چاقو
  • لوازم شکستنی
  • لوازمی که قابلیت اشتعال دارند مانند اسپری
  • مایع سفید کننده
  • مایع یا گاز فندک
  • انواع مختلف سخت ها
  • بسته های غذایی
  • کرم و لوسیون های آرایشی بیشتر از ۱۰۰ ml
  • باتری های اسیدی
  • اسپری های رنگ
  • لوازمی نیز وجود دارند که با آگاهی از بار مجاز پرواز خارجی بهتر است با خود به داخل کابین ببرید. به طور کلی این لوازم به شرح زیر هستند:

    • وسایل شخصی
    • پول
    • لوازم با ارزش مانند طلا
    • مدارک شخصی که بهتر است در کیف دستی‌تان باشد
    • لپ تاپ و تبلت، که در صورت نیاز دم دستتان باشد و از آسیب های احتمالی در محفظه حمل بار جلوگیری شود.

    معمولا برای باری که به داخل کابین می خواهید بیاورید باید اندازه کیف یا چمدان کوچکتان را در نظر بگیرید. بیشتر شرکت های هواپیمایی به شما اجازه می دهند که کیف یا چمدانی به عرض ۴۵، طول ۵۶ و ارتفاعی حدود ۲۵ سانتی متر را به داخل کابین ببرید. می توانید به طور چشمی نیز این اندازه را در نظر بگیرید، فقط کافی است که با خودتان بگویید آیا این چمدان در صندوق بالای سر صندلی های مسافران جا می شود یا خیر. با دانستن این نکات و این که بار مجاز پرواز خارجی چقدر است، می توانید نگرانی هزینه اضافه بار را برای همیشه از ذهنتان دور نگه دارید.

     

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.