صفحه اصلی مقالات

موزه لوور پاریس

۱۳۹۷ ۹ مهر

چکیده مطلب

موزه لوور پاریس، موزه ای شامل ۳۵هزار اثر تاریخی و باستانی از سرتاسر جهان است و در واقع برجسته ترین و بزرگترین خزانه فرهنگی و هنری دنیا به شمار می رود. در ادامه با وبلاگ پروازیاب همراه باشید تا بزرگترین گنجینه باستانی جهان را به شما معرفی کنیم.

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس، موزه ای شامل ۳۵هزار اثر تاریخی و باستانی از سرتاسر جهان است و در واقع برجسته ترین و بزرگترین خزانه فرهنگی و هنری دنیا به شمار می رود.

جالب است بدانید که بیشینه تاریخی برخی از آثار موجود در موزه لوور پاریس، به بیش از چند هزار سال می رسد.
در ادامه این مطلب، با وبلاگ پروازیاب همراه باشید تا بزرگترین گنجینه باستانی جهان را به شما معرفی کنیم.

 

موزه لوور پاریس

 

تاریخچه موزه لوور پاریس

در حقیقت موزه لوور، عمارت و کاخی سلطنتی بوده که پیش از انقلاب کبیر فرانسه، احداث شده است.
 در دوره ی پیش از انقلاب، این کاخ با شکوه به منظور حفظ فرهنگ و هنر، آثار هنری گرانبها و با ارزش بسیاری را از گوشه و کنار جهان گردآوردی کرده و در خود جای داده است.
است.
این قصر سلطنتی بعد از انقلاب فرانسه، تحت مالکیت ملت فرانسه درآمد و به عنوان موزه ملی فرانسه به ثبت و شهرت رسید.

اکنون این موزه عمومی، بالغ بر سی و پنج هزار اثر هنری و باستانی را تحت حفاظت داشته و لقب بزرگترین موزه ی تاریخی و هنری دنیا را به خود اختصاص داده است. در میان این مجوعه عظیم هنری و تاریخی، ۲۵۰۰ اثر، متعلق به ایران باستان است.

 

موزه لوور پاریس

 

یکی از ارزشمندترین بخش های موزه لوور پاریس، هشت سالنی است که به ایران اختصاص داده شده است.
این هشت سالن مجموعه ای شگفت انگیز و بی نظیر از فرهنگ و تمدن ایران باستان را به نمایش می گذارد.
هنگام بازدید از بخش هایی که متعلق به آثار تاریخی و فرهنگی ایران است، حجم عظیمی از تکه های به یغما برده شده ی "ایران باشکوه دیروز" را نظاره گر خواهید شد.

قسمت اعظم و مهم این آثار به تاراج رفته،  به دوره حکومتی ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه تعلق دارد که در همان دوره از کشور خارج شده است.

 

آثار تاریخی ایران

مجموعه آثار ایران باستان که در موزه لوور پاریس به نمایش درآمده است، شامل: کتیبه هایی بی نظیر با خط میخی، کاسه های گلی و ظروف سفالی با قدمت چند هزارساله، چند برگ از شاهنامه فردوسی، بخش هایی از پرسپولیس، مجسمه بز بالدار طلایی، سر ستون گاو دوسر تخت جمشید، نقاشی هایی متعلق به دوره صفویه و کتیبه های متعلق به زمان داریوش و غیره است.

موزه لوور پاریس توجه ویژه و خاصی به فرهنگ، هنر و تاریخ بشر دارد. به همین دلیل آثاری با همین مضمون ها را گرد آوری کرده است.

از جمله آثار معروف و مشهور موزه لوور، می توان به تابلوهای مونالیزا، شام آخر، بانوی صخره ها و لوح حمورابی اشاره کرد.

 

موزه لوور پاریس

 

تابلوی مونالیزا

این نقاشی مشهور، اثر هنری دانشمند و فیلسوف  مشهور "لئوناردو داوینچی" است.
این نقاشی با نام لبخند ژکوند یا مونالیزا شناخته شده است که گمانه زنی های زیادی درباره ی هویت دختری که در نقاشی است، وجود دارد.

جالب است بدانید که این دانشمند و نقاش بزرگ، اختراعاتی مانند بال های پرنده و تانک جنگی دارد که بخشی از موزه لوور را به خود اختصاص داده است.

 

تابلوی مونالیزا

 

تابلوی شام آخر

این نقاشی مشهور، نیز شاهکار هنری دیگری از لئوناردو داوینچی است که در آن، روزهای آخر حیات حضرت مسیح را در کنار یارانش به تصویر کشیده است. این اثر هنری از زیباترین و ارزشمندترین تابلوهای جهان است.

 

تابلوی شام آخر

 

تابلوی بانوی صخره ها

این اثر هنری، نمونه ای دیگر از هنرنمایی های لئوناردو داوینچی است.
در این نقاشی، داوینچی، حضرت مریم و پسرش را در کنار فرشتگان نشان می دهد و به گونه ای فرار حضرت مریم به همراه مسیح به مصر را تجلی می کند.

 

تابلوی بانوی صخره ها

 

لوح حمورابی

لوح حمورابی در حقیقت اولین سند قانونی جهان است.
این اثر شگفت انگیز و حیرت آور، ستونی به بلندی ۵/۲ متر است که روی آن با خط میخی، قوانین و دستورات پادشاه بابل، کنده کاری و حک شده است.

 

لوح حمورابی

 

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.