صفحه اصلی مقالات

علت تغییر نرخ بلیط های هواپیما

۱۳۹۷ ۲۳ مرداد

چکیده مطلب

قیمت بلیط هواپیما همواره وابسته به عوامل متعدد است که اطلاع از آنها می‌تواند در تهیه بلیط ارزان هواپیما یا بلیط مناسب، نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. اگر می خواهید از این عوامل مطلع شوید با وبلاگ پروازیاب همراه باشید.

علت تغییر نرخ بلیط های هواپیما

قیمت بلیط هواپیما همواره وابسته به عوامل متعدد است که اطلاع از آنها می‌تواند در تهیه بلیط ارزان هواپیما یا بلیط مناسب، نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

اگر می خواهید از این عوامل مطلع شوید با وبلاگ پروازیاب همراه باشید.

عوامل تاثیرگزار بر روی نرخ بلیط هواپیما به دو دسته عوامل ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. از جمله عوامل ثابت تعیین کننده قیمت می‌توان به حداقل قیمت تعیین شده از طرف شرکت هواپیمایی اشاره کرد و از عوامل غیرثابت می‌توان میزان نرخ سفر، مقصد و بلیط های چارتری را نام برد.

 

علت تغییر نرخ بلیط های هواپیما

 

بلیط های چارتری وقیمت‌های نوسان‌دار

بخشی از بلیط های ارزان قیمت هواپیما که به صورت مقطعی بازار فروش بلیط یک سفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد چارتری است.

پروازهای چارتری توسط آژانس های گردشگری به صورت کامل از قبل رزرو می‌شود که ممکن است به هر دلیل، تا فرا رسیدن زمان موعد پرواز، صندلی‌ها خالی بماند. از همین رو ممکن است آژانس هواپیمایی به دلیل زیان کمتر، حتی بلیط را تا 50 درصد زیر قیمت عرضه کند.

بزرگترین عیب این نوع بلیط این است که کاملا بستگی به شانس و البته موقعیت زمانی سفر دارد. این نوع بلیط که به لحظه آخری معروف است امکان هر نوع برنامه ریزی مالی در حداقل قیمت را از مسافر می‌گیرد.

در مجموع بلیط های چارتری توسط شرکت یا آژانس چارتر کننده قیمت گذاری می‌شود. کنسل کردن، لغو،  استرداد یا تغییر زمان بلیط های سیستمی از بلیط های چارتری آسان‌تراست. چرا که به بلیط های چارتری جریمه زیادتری تعلق می‌گیرد و بخش قابل توجهی از مبلغ اصلی به شما برگردانده نمی شود.

گاهی هم در زمان های خاص بلیط لغو نمی‌شود و هیچگونه وجهی در صورت کنسل شده پرداخت نمی‌شود.

 

علت تغییر نرخ بلیط های هواپیما

 

استرداد هزینه بلیط هواپیما

استرداد یا عودت بلیط که به کنسلی بلیط معروف است در شرکت ها و مقاصد مختلف، قیمت و شرایط مختلفی دارد، این موضوع باعث می‌شود که بلیط یک مسیر در شرایط مساوی با مسیرهای دیگر متفاوت باشد یا بعضا باعث نوسان قیمت شود.

میزان جریمه کنسل کردن بعد از خرید بلیط، کاملا به شرکت هواپیمایی یا چارتر کننده پرواز بستگی دارد. شرکت ها در این مورد بر خلاف قیمت فروش تابع قوانین یا حداقل و حداکثرهای یکسان نیستند به همین دلیل ممکن است قیمت برخی از بلیط ها که به هر دلیل احتمال کنسل شدن آنها بیشتر است نوسان‌دار به نظر برسد.

 

علت تغییر نرخ بلیط های هواپیما

 

قیمت بلیط های خاص و شرایط خاص

کودکان، نوزادان و بیمارانی که نیاز به شرایطی خاص دارند دارای بلیط هایی با قیمت‌های متفاوت هستند. این موضوع یکی دیگر از علت های نوسان قیمت بلیط های یک پرواز در یک مسیر مشخص بین شرکت های مختلف است.

موضوع دیگری که باعث می‌شود برخی از بلیط ها در زمان های مختلف دارای قیمت شناور باشند، میزان تقاضاهای مقعطی است. مثلا در یک کشوری به دلیل یک رویداد مقطعی مثل ورزش یا مسائل سیاسی اجتماعی، ناگهان تقاضای سفر افزایش یابد.

این موضوع باعث نوسان قیمت بلیط و همچنین سایر خدمات گردشگری در آن مقطع و سفر می شود. نرخ بلیط کودکان در سفرهای چارتری و سیستمی کاملا متفاوت است. ممکن است در یک سفر نرخ بلیط کودکان از 2 سال محاسبه شود و در پرواز دیگر از 3 سال محاسبه شود در مجموع هزینه سفر کودکان در بلیط های سیستمی از چارتری کمتر است.

 

علت تغییر نرخ بلیط های هواپیما

 

کلاس های پروازی یک بلیط

در ایران معمولا این موضوع کمتر مورد توجه مسافران است. همین طور که نرخ سفر درون شهری با تاکسی تلفنی و تاکسی آنلاین و تاکسی شهری متفاوت بوده، ممکن است یک مسیر پروازی نرخ بلیط متعددی داشته باشد که بسته به نوع و کلاس سفر، برند شرکت هواپیمایی و حتی جای صندلی شما در شرکت هواپیمایی متفاوت است.

بدیهی است که کلاس های پروازی یک هواپیما نرخ های متعددی داشته باشد پس در هنگام رزرو بلیط باید به این نکات توجه داشته باشید. و در آخر نیز باید این نکته را اشاره کرد که بزرگترین حسن خرید بلیط آنلاین این است که امکان مقایسه و ارزیابی در فرصت مناسب را به شما می‌دهد.

 

علت تغییر نرخ بلیط های هواپیما

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
1 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.