صفحه اصلی مقالات

سفر به دل تاریخ روسیه

۱۳۹۶ ۲۹ آذر

چکیده مطلب

سفری تاریخی به روسیه باز هم می خواهیم با شما سیر و سفری در تاریخ داشته باشیم. سفری به یک سرزمین جالب و دیدنی دیگر. حتما قصد دارید سال ۲۰۱۸ را برای خود به سالی پر از خاطرات شیرین و به یادماندنی تبدیل کنید و به محل برگزاری این رخداد مهم ورزشی در تاریخ ورزش بروید؟ کار خوبی می کنید و ما هم پیشنهاد می کنیم تا جایی که می توانید از هر فرصتی برای سفر کردن بهره ببرید بویژه سفربه سرزمین هایی که پیوندهای تاریخی با آن دارید. خب پس بهتر است با سفرهای تاریخی پرواز یاب همراه شوید و پیش از رفتن به روسیه، محل برگزاری بازی های جام جهانی با تاریخ روسیه این همسایه و هم مرز آبی آشنا شوید.

 

ویژگی های جغرافیایی

سرزمین سردسیر و نسبتا کم بارش روسیه، با وسعتی حدود ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع پهناورترین کشور جهان به حساب می آید. بزرگترین شهر اروپا، مسکو پایتخت آن در شرق و بخش اروپایی این کشور است. در آسیای شمالی و اروپای خاوری با دو اقیانوس و سه دریا مرز آبی دارد، از یک سو اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی و از سوی دیگر دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک آن را احاطه نموده است. این کشور همچنین با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز  مشترک زمینی دارد و با کشورهای حاشیه دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مراودات دریایی دارد. و در عرضهای بالای جغرافیایی قرار دارد که به لحاظ  پهناوری دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا است. بیشتر مناطق روسیه به ویژه سرزمین بزرگ سیبری خالی از سکنه هستند و امکان کشت و کار فعالیت کشاورزی در آن وجود ندارد. روسیه حدود ۱۴۲ میلیون تن جمعیت دارد و در رتبه نهم جهان است. تراکم جمعیت روسیه ۳/۸ تن در هر کیلومتر مربع است که از پایین ترین نرخهای تراکم جمعیت در جهان است. همچنین نرخ رشد جمعیت در این کشور منفی است. بیشتر جمعیت روسیه در غرب این کشور زندگی می‌کنند. از کشورهای همسایه زمینی روسیه می توان به کره شمالی، چین، مغولستان، و قزاقستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان اوکراین، بلاروس، لتونی، استونی، فنلاند، و نروژ و… اشاره کرد

 

پیشینه و تاریخ روسیه از گذشته تا حال

قرن چهاردهم میلادی سرآغاز تاریخ این سرزمین است. یک اقلیم و چند پادشاه! قلمرو پادشاهی مسکو و چند بازیگر قدرت. ایوان چهارم، معروف به ایوان مخوف نخستین حاکم مسکو خود را تزار نامید. در قرن هفدهم دودمان رومانف قدرت را به دست گرفته و تا سیصد بر کرسی حکومت جا خوش کردند، پتر کبیر و کاترین کبیر از معروف‌ترین پادشاهان این خاندان تشنه قدرت بودند که البته  اصلاحات زیادی در کشور انجام دادند. آغاز قرن بیستم اما ورق برگشت و روزگار مردم این سرزمین نامساعد و دردناک به نظر می رسید، نارضایتی‌های ریشه دار در بین توده های مختلف جامعه اعتراضات گسترده‌ای در پی داشت. حاکمان در کاخ های خود با نهایت بی تفاتی رنج مردم را نادیده می گرفتند، که موجب نیرو گرفتن جریان‌های سیاسی رادیکال می شد. شکست روسیه از ژاپن در جنگ سال۱۹۰۵ و دوشنبه خونین معروف در همین سال، همچنین شکست‌های پی در پی در جنگ جهانی اول موجب اوج گیری این نارضایتی‌ها شد. اما بلشویک ها در ۱۹۱۷ رهبری انقلابی را به عهده گرفتند که پایان بخش حکومت پادشاهی در روسیه و پیدایش اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی شد، این حزب (حزب بلشویک) سال ۱۹۰۳ به رهبری لنین و با تاثیرپذیری از آموزه‌های کارل مارکس ایجاد شده بود.

حکومت لنین با تنش ها و درگیری های داخلی آغاز شد و اوج این جنگ ها بر سر رقابت برای جانشینی لنین بود. با مرگ لنین در سال ۱۹۲۴ استالین در سال ۱۹۲۹ رهبری حزب کمونیست را به دست گرفت. پاکسازی‌های سیاسی، تبعیدهای دسته‌جمعی و حبس و زندان و برخورداری از دستگاه امنیتی گسترده ای که بر تمام جنبه‌های زندگی مردم سلطه داشت آثار و هنرهای به جا مانده از استالین بود. خروشچف جانشین استالین بی‌رحمی های حکومت استالین را افشا کرد. اما حکومت کمونیستی را همچنان حفظ کرد. از شدت سانسور کاست و سیاست خارجی مسالمت‌آمیز با غرب را در پیش گرفت سرانجام در پی یک کودتای حزبی از میان برچیده شد. برژنف جانشین خروشچف، شرایط زندگی قابل تحمل تر شد سرکوب سیاسی همچنان چاشنی زندگی مردم بود. البته مشکلات اجتماعی و اقتصادی دوران برژنف به «عصر رکود» معروف شد. جنگ طولانی در افغانستان سبب نابودی یک نسل کامل شد.

تزار روسیه استعفا داد و دولت موقت شکل گرفت. بلشویک ها به رهبری ولادیمیر ایلیچ لنین دولت موقت را با کودتایی کم دردسر برچیدند. گروباچف سیاست مند بعدی روسیه اصلاحات اجتماعی، اقتصادی و صنعتی و همچنین فضای باز سیاسی را مد نظر قرار داد. انتقال قدرت از گورباچف به یلتسین با استعفای گورباچف صورت گرفت. در حال حاضر نیز ولادیمیر پوتین رییس جمهور و دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه ‌است.

 

نژاد، دین، زبان، فرهنگ، اقتصاد، حکومت

نژاد ساکنان روسیه از اقوام ساکن در اوراسیاست،­­ حدود ۸۰ درصد مردم روسیه از نژاد روسی هستند و سایر نژادهای این کشور عبارتند از: تاتار، اوکراینی، چوواش، چچنی، ارمنی، داغستانی، مغول، آواری، اینگوش، چرکس، بالکار، اوستیایی، آذری، گرجی و… می باشد دین مردم روسیه شامل مسیحیت، اسلام و یهود است، زبان روسی زبان رسمی روسیه است. با این حال ۲۷ زبان رسمی دیگر نیز در جمهوری‌های خودگردان این سرزمین وجود دارد. روسیه ۲۱ جمهوری خودگردان دارد. در سطح بین المللی از وجاهت فرهنگی و هنری خوبی برخورداراست و همواره مدافع آن می باشد و اهل روسیه مردمی بافرهنگ و هنردوست می باشند و از این حیث دارای فرهنگی غنی با نویسندگان نامداری مانند داستایوفسکی و تولستوی بوده‌اند. واحد پول روسیه روبل است. از کشورهای صنعتی به حساب می‌آید وعضو گروه هشت است. بهرمندی از اقتصاد صنعتی و نیز منابع بزرگ انرژی به ویژه گاز است مهمترین تکیه گاه اقتصادی روسیه است. تولید ناخالص داخلی آن  ۱۲۸۹ تریلیون دلار در سال ۱۳۸۶بوده و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان ‌است. سیستم سرمایه داری و خصوصی سازی شالوده اقتصادی روسیه است، البته پس از فروپاشی شوروی و رهایی از اقتصاد دولتی و سوسیالیستی این سیاست اعمال شد. روسیه  پارلمانی دارد که از دو مجلس تشکیل می شود. گروه های سیاسی شامل روسیه دموکراتیک، اتحاد شهری و حزب خلق روسیه است.

شهرهای مهم روسیه مسکو، سن پترزبورگ، نووسیبیرسک، یکاترینبورگ، نیژنی نووگورود، سامارا، قازان و… می باشد.

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.