صفحه اصلی مقالات

آشنایی با هواپیمایی ساها

۱۳۹۷ ۲۴ مرداد

چکیده مطلب

شرکت هواپیمایی ساها از جمله شرکت های حمل و نقل هوایی قدیمی ایرانی است. ساها ایرلاینز در سال ۱۳۶۹ توسط نیروی هوایی ارتش کشور تاسیس شد. این ایرلاین در ابتدا تنها وظیفه جابجایی پرسنل و عوامل ارتشی کشور را داشت اما در ادامه ی فعالیت های این شرکت هواپیمایی، بعدها تصمیم گرفته شد که کاربری این شرکت فعال در حوزه حمل ونقل هوایی، در زمینه مسافربری نیز فعالیت داشته باشد.

آشنایی با هواپیمایی ساها

شرکت هواپیمایی ساها از جمله شرکت های حمل و نقل هوایی قدیمی ایرانی است. ساها ایرلاینز در سال ۱۳۶۹ توسط نیروی هوایی ارتش کشور تاسیس شد.

این ایرلاین در ابتدا تنها وظیفه جابجایی پرسنل و عوامل ارتشی کشور را داشت اما در ادامه ی فعالیت های این شرکت هواپیمایی، بعدها تصمیم گرفته شد که کاربری این شرکت فعال در حوزه حمل ونقل هوایی، در زمینه  مسافربری نیز فعالیت داشته باشد و پروازهای ایرلاین خود را برای جابجایی افراد غیر نظامی و مسافران نیز فعال نماید.

 هواپیمایی ساها

 

در گذشته هایی نه چندان دور، اغلب پروازهای شرکت هواپیمایی ساها به وسیله هواپیماهای مدل بوئینگ ۷۰۷ این شرکت صورت می گرفت. این هواپیماها تنها شامل ۵ فروند بودند.

این شرکت مجدد در ادامه تصمیم به حمل بار نیز گرفت و پروازهای باری را در دستور کار خود قرار داد. ساها بارهای خود را با پروازهایی با ۲ فروند هواپیمای پهن پیکر بوئینگ ۷۴۷ انجام می داد. با این که این شرکت هواپیمایی فعالیت متوسط و بی هیاهویی در بین سایر شرکت های هواپیمایی داخلی داشت اما، متاسفانه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ این شرکت به دلیل عمر بالای ناوگان هوایی خود توسط سازمان هواپیمایی کل کشور لغو امتیاز شد و در پی آن مجوز پروازهای خود را با هر نوع پروازی از دست داد.

 هواپیمایی ساها

 

یکی از نکات جالبی که درباره این شرکت هواپیمایی وجود دارد این است که  هواپیماهای بوئینگ ۷۰۷ که توسط این شرکت مورد استفاده قرار می گرفت، از آخرین مدل های  فعال ۷۰۷ در بین تمامی شرکت های هواپیمایی در گوشه گوشه جهان بوده است!

البته باید این نکته را مورد توجه داشت که این  مدل از هواپیماها در ابتدا اصلا برای مسافربری ساخته نشده بودند و تنها به عنوان هواپیماهایی با کاربری سوخت رسان آن هم تنها برای ارتش مورد استفاده قرار گرفته بودند!

شرکت هواپیمایی ساها به مدت ۲ سال و نیم غیر فعال بود تا این که در سال ۱۳۹۵، درست زمانی که از آن نه خبری بود و نه فعالیتی، در نهایت مسئولین این شرکت توانستند تا مجددا مجوز خود را با هواپیماهای جدیدشان به دست بیاورند.

 هواپیمایی ساها

 

این شرکت در حال حاضر در مسیرهای داخلی فعالیت خود را شروع کرده و سرویس های مسافربری ارائه می نماید.

هواپیمایی ساها با یک برندینگ جدید و همچنین تغییر لوگوی شرکت خود به جمع ایرلاین های فعال کشور مجددا پیوسته است. این شرکت قصد دارد تا نام و اعتبار درخشان خود در گذشته را مجددا احیا نماید و فعالیت هایی به روزتر و بیشتری داشته باشد.

آشیانه هواپیماهای این شرکت در فعالیت قبلی این شرکت متشکل از ۱۱ فروند هواپیمای مختلف بوده است که ۹ فروند از این تعداد شامل بوئینگ های ۷۴۷ در سری مدل های ۱۰۰ و ۲۰۰ بوده است. همچنین هواپیماهای بوئینگ ۷۰۷ نیز به دلیل قدیمی بودن و فرسودگی غیر فعال شده بودند.

 هواپیمایی ساها

 

در این میان۲ فروند هواپیمای شرکت ایرباس در مدل A300 این شرکت به شرکت هواپیمایی معراج تحویل داده شد. در حال حاضر نیز ساها دارای ۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ سری مدل ۳۰۰ بوده که از سال ۱۳۹۵ نیز با همین هواپیماها پرواز می کند.

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.