صفحه اصلی مقالات

آشنایی با شرکت هواپیمایی ایران ایر تور

۱۳۹۷ ۱۹ تیر

چکیده مطلب

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، با هدف توسعه گردشگری و سفرهای زیارتی و همچنین برگزاری تورهای داخلی و خارجی، توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) در سال ۱۳۵۱ تاسیس گشت.

آشنایی با شرکت هواپیمایی ایران ایر تور

شرکت هوایپمایی ایران ایر تور، یکی از ایرلاین های قدیمی ایرانی بوده که توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر تاسیس گردیده است.

این ایرلاین اقدام به انجام پروازهای داخلی و خارجی نموده و مسافران زیادی را در مسیرهای پروازی خود جا به جا می کند.

در ادامه با وبلاگ پروازیاب همراه شده تا با این شرکت هواپیمایی بیشتر آشنا شویم.

هواپیمایی ایران ایر تور

 

تاریخچه شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، با هدف توسعه گردشگری و سفرهای زیارتی و همچنین برگزاری تورهای داخلی و خارجی، توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) در سال ۱۳۵۱ تاسیس گشت.

این شرکت پس از گذشت ۱۰ سال از زمان تاسیس، اقدام به برگزاری تورهای منظم به مقصد شهر مقدس مشهد نمود.

این تور از ابتدا با استقبال مسافران روبرو گشت و به همین علت این شرکت تا ۲ سال بعد به برگزاری تورهای دیگری در نقاط مختلفی همچون شارجه، دبی، چین، هند، کوالالامپور و سنگاپور مبادرت ورزید.

این شرکت پس از برگزاری موفق تورهای مشهد و همچنین انتخاب شهر مشهد به عنوان مرکز عملیات پروازی، توانست، با ۱۳ مرکز استان های دیگر ایران، ارتباط مستقیم هوایی از طریق آسمان شهر مشهد برقرار نماید.

در همین زمان علاوه بر ایجاد این ارتباط، ایران ایر تور توانست با بر عهده داشتن مسئولیت برگزاری ۵۵ درصد از پروازهای حج عمره و حج تمتع، آن هم از مبدا شهرهای مختلف ایران، پروازهای بین المللی و منطقه ای به مقصدهایی همچون دمشق، استکهلم، مسکو، عشق آباد و تاشکند را به برنامه های پروازی خود بیفزاید. در آن زمان، ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور تنها دارای ۱۹ فروند هواپیما بود.

هواپیمایی ایران ایر تور

 

این شرکت تنها به همین چند مسیر در ادامه راضی نشد و برنامه های پروازی بسیار زیادی را به مرحله اجرا رساند. از جمله آن ها می توان به برگزاری سمینارهایی با شرکت مدیران و مسئولان شرکت های توریستی اشاره کرد.

این شرکت در ادامه فعالیت خود از کشورهای مختلفی همچون آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، اتریش، انگلستان، امارات، بحرین و کویت جایزه های مختلفی دریافت نمود که بی شک همه این ها جزئی غیر قابل انکار از افتخاراتش است.

این ایرلاین تا به اکنون بیش از ۲۶ میلیون نفر مسافر را در اکثر شهرهای ایران جا به جا کرده است. در حال حاضر ناوگان هواپیمایی ایران ایر تور، دارای ۵ فروند هواپیمای MD-82-83 است که هرکدام بین ۱۶۳-۱۵۸ نفر مسافر ظرفیت دارند.

این ایرلاین تا سال ۱۳۸۹، یکی از ایرلاین‌های دولتی ایران به حساب می آمد. در ادامه فعالیت این شرکت، بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، ایران ایرتور با قیمت ۵۴ میلیارد تومان به شرکتی به نام هسایار که یکی از زیرمجموعه‌ های وزارت دفاع ایران بود واگذار شد اما، ۴ چک پرداختی این شرکت به صورت متوالی برگشت خورد و به این صورت این واگذاری لغو شد.

در ادامه  مزایده دیگری در تاریخ ۵ دی سال ۱۳۹۴ صورت پذیرفت که به موجب آن، شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با ارزش ۳۴ میلیارد تومان به بخش خصوص واگذار شد.

این شرکت در حال حاضر به صورت یک شرکت مستقل توسط بخش خصوصی اداره می شود و دارای پروازهایی به مقصدهای داخلی و خارجی است.

شرکت ایران ایرتور، یکی از شرکت های هواپیمایی ایرانی بوده که دارای یکی از مجرب ترین و خبره ترین منابع انسانی هواپیمایی کشور اعم از خلبانان، مهندسین فنی، مهمانداران و … است.

هواپیمایی ایران ایر تور

 

این ایرلاین که یکی از شناخته شده ترین ایرلاین های ایران است، از جمله اهداف خود را، توسعه خطوط پروازی در مناطق بیشتر، علی الخصوص شهرهای داخلی کشور و در جهت ارائه خدمات پروازی بیشتر به مسافران داخلی قرار داده است.

در همین راستا، این شرکت علاوه بر پرواز در مسیر شهرهایی همچون تهران، شیراز، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، بندرعباس و آبادان، به شهرهایی همچون کاشان، سنندج، بیرجند، سبزوار، چابهار و … نیز اقدام به برگزاری پرواز نموده است.

پس از اتفاق افتادن چند حادثه ی دلخراش در دهه های قبلی، این شرکت سعی و تلاشش بیشتر در این است که موضوع ایمنی را مهمترین اولویت شرکت خود محسوب نماید.

بر اساس ادعای این شرکت، با اجرای دقیق دستورالعمل ها و استانداردهای هواپیمایی توانسته اند، گواهینامه IOSA و عضویت در یاتا را دریافت نمایند. همچنین این ایرلاین در لیست ۵ ایرلاین برتر ایران قرار گرفته است. این شرکت در سال ۱۳۹۵ توانست کترینگ اختصاصی ایرلاین خود را افتتاح نماید.

هواپیمایی ایران ایر تور

 

مسیرهای پروازی این ایرلاین عبارتند از : آبادان (فرودگاه آبادان)، اهواز (فرودگاه اهواز)، عراق (فرودگاه بین‌المللی بغداد)، بندرعباس (فرودگاه بین‌المللی بندرعباس)، بوشهر (فرودگاه بوشهر)، بندر چابهار (فرودگاه کنارک)، دزفول (فرودگاه دزفول)، امارات متحده عربی (فرودگاه بین‌المللی دبی)، اصفهان (فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان)، کرمانشاه (فرودگاه کرمانشاه)، مشهد (فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌ نژاد)، رشت (فرودگاه سردار جنگل رشت)، ساری (فرودگاه دشت ‌ناز ساری)، شیراز (فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز)، تبریز (فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز)، تهران (فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد)، ارومیه (فرودگاه بین‌المللی شهید باکری)، یزد (فرودگاه شهید صدوقی)، زاهدان (فرودگاه بین‌المللی زاهدان).

جالب است بدانید که این ایرلاین در دی ماه سال ۱۳۹۶، به عنوان کم تاخیرترین ایرلاین ایرانی شناخته شد.

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
1 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.