صفحه اصلی مقالات

یاسوج پایتخت طبیعت ایران

۱۳۹۷ ۲۸ خرداد

چکیده مطلب

یاسوج یکی از شهرهای لر نشین جنوب غربی ایران و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است. شهر یاسوج در منطقه اقلیم سردسیری واقع شده و دارای آب و هوایی معتدل متمایل به سرد است. در این شهر، میزان بارش برف و باران زیاد بوده و به علت بارش فراوان برف و باران و پوشیده شدن ارتفاعات از برف، برای مدت مدیدی از سال، از منابع آب کافی برخوردار است.

یاسوج پایتخت طبیعت ایران

یاسوج یکی از شهرهای لر نشین جنوب غربی ایران و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

شهر یاسوج در منطقه اقلیم سردسیری واقع شده و دارای آب و هوایی معتدل متمایل به سرد است. در این شهر، میزان بارش برف و باران زیاد بوده و به علت بارش فراوان برف و باران و پوشیده شدن ارتفاعات از برف، برای مدت مدیدی از سال، از منابع آب کافی برخوردار است.

یاسوج

 

همچنین این شهر در کنار رودخانه بشار و در دامنه قلل دنا و تپه‌های متعدد در ارتفاع ۱۸۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته. این شهر تا سال ۱۳۴۹ از توابع شهرستان کازرون بود. سپس برای مدت ۶ سال به شهرستان بهبهان واگذار شد و در نهایت در سال ۱۳۵۵ و با جدا شدن استان کهگیلویه و بویراحمد از استان فارس، به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بدل شد.

در طول بهار و به خصوص از ماه اردیبهشت که می‌توان آن را زیباترین ماه سال در این منطقه نامید، تا اواخر تابستان و نیمه‌ی اول مهرماه، هوای این شهر مطلوب و گرم است. رطوبت هوا کم و به جز اواسط روز ماه‌های تابستان، به ندرت با گرمایی آزار دهنده روبرو می‌شوید.

جاذبه های گردشگری یاسوج

اصلی ترین جاذبه گردشگری شهر یاسوج، آبشار زیبا و معروف یاسوج بوده که این آبشار در فاصله 2 کیلومتری مرکز شهر و در شمال شهر یاسوج واقع شده و هر ساله مورد توجه گردشگران و توریستهای ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد.

آب‌ چشمه‌هایی‌ که‌ از دل‌ کوه‌های‌ زاگرس‌ جوشیده‌ در دو کیلومتری‌ شمال‌ شهر یاسوج‌ آبشاری‌ به‌ ارتفاع‌ ده‌ متر را به‌ منظر تماشا گذاشته‌ است‌. چشم‌انداز این‌ آبشار، نهرهای‌ آب‌ در بستر مارپیچ‌ مشبک‌، باغ‌های‌ میوه‌، مراتع‌ سرسبز و پر از گل‌های‌ رنگارنگ‌ است‌، که‌ چشم‌ هر بیننده‌ را خیره‌ می‌سازد.

جاذبه های گردشگری یاسوج

 

هر ساله‌ آبشار یاسوج‌ در فصل‌ بهار، تابستان‌ و پاییز پذیرای‌ گردشگران‌ است‌.از دیگر آبشارهای‌ این‌ استان‌، آبشار بهرام‌ بیگی‌ است‌. این‌ آبشار در میان‌ صخره‌های‌ سنگی‌ واقع‌ شده‌ و بعد از مارگون‌ قرار دارد.آبشار بن‌ رود نیز بعد از سی‌ سخت‌ قرار گرفته‌ و شامل‌ توف‌شاه‌ (آبشار شاه) و آبشار بن‌ رود است‌ که‌ ازچندین‌ چشمه‌ تشکیل‌ شده‌ و حدود ۲۰ متر ارتفاع‌ دارد و منطقه‌ بسیار زیبایی‌ را پدید آورده‌ است.

جاذبه های گردشگری یاسوج

 

فرودگاه یاسوج

فرودگاه یاسوج در 6 کیلومتری غرب شهر یاسوج واقع شده و در مسیر جاده یاسوج به اصفهان قرار گرفته است. عملیات ساخت فرودگاه از سال 73 آغاز و در سال 79 به پایان رسید و با حضور پر برکت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای افتتاح گردید.

فرودگاه یاسوج

 

در سال های اول احداث فرودگاه، هفته ای دو پرواز در مسیر تهران یاسوج و بالعکس انجام می شد ولی در حال حاضر به پنج پرواز افزایش یافته که علیرغم آن سه فروند هواپیمای فوق سبک آموزشی تفریحی نیز در این فرودگاه مستقر هستند.

فرودگاه یاسوج

 

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱۴ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۲۶۰۵۵ کیلوگرم بار و ۱۱۴۳۰۵ نفر مسافر از طریق آن جابجا شده اند.

هتل های یاسوج

شهر یاسوج دارای سه هتل پارسیان آزادی، جهانگردی و ارم است که از این میان تنها هتل آزادی ۴ ستاره بوده که بر روی تپه‌ای در ورودی جنوبی شهر، کنار رود بشار و مشرف به پارک ساحلی یاسوج قرار دارد.

دو هتل ارم و جهانگردی دو ستاره هستند. اگر به مکانی آرام نیاز دارید هتل آزادی با دیدی مشرف به رودخانه، پارک ساحلی و جنگل‌های بلوط مناسب شماست.

هتل های یاسوج

 

هتل ارم و هتل جهانگردی یاسوج به مرکز شهر نزدیک‌تر هستند که اگر کودک زیر ۱۲ سال دارید، هتل ارم با وجود رایگان بودن برای این دسته افراد، گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.