صفحه اصلی مقالات

در کدام یک از این سیاره ها می خواهید زندگی کنید؟

۱۳۹۶ ۲۸ آذر

چکیده مطلب

سفر به فضا زمین واقعا جای شگفت انگیز و خاصی است، هوای کافی وجود دارد که به راحتی می توان در آن نفس کشید، آب در آن به وفور پیدا می شود و آب و هوای قابل تحملی دارد. اما واقعا اگر تکنولوژی سفر به فضا و زنده ماندن در آن وجود داشت، دوست داشتید تا در کدام یکی از سیاره ها زندگی کنید؟ بیایید به همراه پرواز یاب کمی از واقعیت ها دور شویم و نگران نباشید، چون بعد از کمی دوباره شما را به واقعیت برمی گردانیم! و به دیگر سیاره ها برویم تا ببینیم در آن ها چه خبر است و هر کدام چه ویژگی هایی دارند.

سفر به فضا

عطارد- جایی عالی برای خنک شدن

به سیاره ای که تقریبا در آن اتفاقات کمی می افتد، خوش آمدید! جایی عالی برای آرامش چون دست کسی به آن نرسیده است! اول از همه این که اصلا لازم نیست نگران آب و هوا باشید چون در عطارد اصلا اتمسفری وجود ندارد و همه ی آن به وسیله ی خورشید سوزانده می شود…  دکتر آماندا بوئر که از فضا نوردان سرشناسی است در این زمینه می گوید: فرصت دیدن طلوع ها و غروب های زیبا خورشید را زمانی که روی عطارد بودم، از دست دادم چون نبود اتمسفر به آن رنگ های زیبا اجازه ی خودنمایی نمی دهد.

اما عطارد یک متغیر خاص دارد و آن هم دما است و نکته ی جالب دیگری که باید درباره ی عطارد بدانید این است که هر روز روی عطارد ۱۳۹۲ ساعت است که معادل ۵۸ روز در زمین است!

وقتی که خورشید طلوع می کند، تغییر خیلی هیجان انگیزی را روی آسمان سیاه به وجود می آورد طوری که انگار یک توپ آتش در افق ظاهر شده است، این موضوع باعث می شود تا در عرض چند ثانیه دمای پوست شما به صدها درجه برسد و این اصلا رمانتیک نیست!

 

همین که روز طولانی به پایان رسید، خودتان را آماده کنید که دمای شب های عطارد به طرز وحشتناکی سرد است و به منفی ۱۷۳ درجه ی سانتیگراد می رسد…. در کل اتفاقات زیادی در عطارد به جز برخوردهای کیهانی و زمین لرزه نمی افتد و به خاطر این که در آن اتمسفری وجود ندارد، نه صدایی و نه هیچ بویی در عطارد وجود ندارد.

جهنم روی زهره

نام این سیاره که ونوس است از روی یکی از نام های یونانی گرفته شده است و واقعا به معنای واقعی کلمه، یک جهنم به تمام معنا است. سطح این سیاره نارنجی رنگ است و هوای آن با ابر پر شده است و بر خلاف عطارد بوی تخم مرغ پخته در همه جای آن به  مشام می رسد. سفر به فضا ایده ی خوبی است ولی زنده ماندن بر روی زهره چه برای انسان ها و چه حتی ربات های کاوشگر غیر ممکن است و آنقدر اتمسفر در این سیاره زیاد است که اصلا نمی توان ستاره ها را دید!

دمای سیاره ی زهره می تواند به درجه ی غیر قابل باور ۴۷۳ درجه ی سانتیگراد هم برسد که در واقع به خاطر اثر گلخانه ای اتفاق می افتد به طوری که اتمسفر ضخیم، گرمای خورشید را به دام می اندازد و وزن این ابر و جو ضخیم باعث می شود تا راه رفتن بر روی سطح آن خیلی خیلی سخت شود.

پیش بینی آب بر روی مریخ

مریخ در حال حاضر به وسیله ی ربات هایی  که بر روی سطح آن هستند هم پر شده است، ربات هایی که رد هایی بر روی خاک سرخ آن به جا می گذارند. بالاخره بعداز عطارد و زهره شاید بتوان یک نفس راحت روی مریخ کشید… اما نه این جا هم خبری از زندگی نیست چون هوای مریخ غیر قابل تنفس است

تقریبا بزرگ ترین کوه در فضا به نام الیمپوس مانز، بر روی مریخ قرار دارد و آتشفشان ها و بقیه ی پدیده های طبیعی از دیگر ویژگی های خیره کننده و خارق العاده ای هستند  که در مریخ کشف شده اند. دمای این سیاره هم از ۲۰ درجه ی سانتیگراد تا منفی ۱۲۶ درجه تغییر می کند، سطح مریخ درست شبیه به یک بیابان صخره ای بر روی زمین است. درشب، تمام آسمان پر ستاره می شود و حتی می توانید سیاره مان زمین را هم ببینید و غروب و طلوع خورشید بسیار شبیه به غروب و خورشیدهایی است که وقتی در روی زمین هستید می توانید ببینید.

شاید دوست داشته باشید تا زمانتان را طوری تنظیم کنید که از شر طوفان های گرد و خاک در امان باشید، هر چند سال  یک بار طوفانی رخ می دهد که باعث می شود تا سطح مریخ در گرد و غبار غیر قابل باوری فرو برود.

اما در بین تمام برنامه هایی که روی مریخ ماجراجو وجود دارد، یکی از هیجان انگیزترین بخش ها، گشتن به دنبال آب است که تا حالا دانشمندان در کاوش هایی که کرده اند موفق شده اند تا آب نمکی ای پیدا کنند که در فصل های مختلفی جریان دارند و از آن جا که ربات ها نمی توانند زیر سطح مریخ را حفر کنند، ما انسان ها باید این کار را به عنوان آزمایش انجام دهیم.

پولوتوی سعادتمند

به جهان صخره ای که در یخ پوشیده شده است خوش آمدید، جایی که می توانید در آن حداقل جایی را پیدا کنید که بایستید و یکی از هیجان انگیزترین بخش های پولوتو این است که می توانید برفی که از نیتروژن، متان و کربن ومونوکسید تشکیل شده است را ببینید و اگر بتوانید در مدار پولوتو نزدیک به خورشید قرار بگیرید، می بینید که یخ خیلی زود تبدیل به گاز می شود، پدیده ای شگفت انگیزی که به آن «سعادت» می گیوند و باعث می شد تا اتمسفر در اطراف این سیارهی  کوتوله به وجود بیاید

 

سیاره ی پولوتو ویژگی های جالبی در روی سطح خود دارد، که از بین آن ها می توان به دهانه ها و کوه هایی اشاره کرد که باور می شود از بستر آب یخ زده به وجود آمده اند. اما باید خیلی زود وسایلتان را جمع کنید و از این سیاره هم دور شوید چرا که پولوتو جای خیلی سردی است و دمای آن به طور میانگین منفی ۲۲۹ درجه ی سانتیگراد است!

 

 

به اشتراک بگذارید...
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
  نفر این تور را پسندیده اند.